Image Image Image Image Image Image Image Image Image Image

ArtBlog.sk – Hudba, Film, Divadlo, Literatúra | December 15, 2017

Scroll to top

Top

(Znovu)oživený “český” Gogoľ bez nápadu

(Znovu)oživený “český” Gogoľ bez nápadu

| On 02, Okt 2012

Problém vydať sa? So správnou dohadzovačkou, ktorá nájde tých správnych adeptov na ženenie, by sa táto ošemetná situácia mala rýchlo vyriešiť. Gogoľova hra Ženba (český ekvivalent Ženitba) poukazuje na neľahkú úlohu starých mládencov pri pytačkách, na zložitú situáciu starej devy pri hľadaní ideálneho manžela, ale zobrazuje aj intrigy a vynaliezavosť svadobných dohadzovačov. Zároveň v postavách pytačov paroduje vyslúžených vojakov a štátnych úradníkov.

Divadlo Svatopluk Hodonín: Ženitba

Ako priznáva samotné divadlo Svatopluk vo svojom informačnom letáčiku – hra Ženitba nepatrí z hľadiska interpretácie k tým jednoduchším. Či už myslíme režijné uchopenie, herecké stvárnenie, ale veľakrát aj príjem zo strany diváka. Divadelné súbory sa k tomuto klasikovi neustále vracajú a inscenujú jeho hry. Gogoľova hra Ženba sa v slovenskom kontexte dočkala mnohých spracovaní. Slovenské národné divadlo ju na svojich doskách uviedlo už v roku 1921, neskôr túto hru naštudovali v Martine, Žiline, Prešove, Komárne, Trnave či Košiciach.

Českú verziu amatérskeho divadla si diváci mohli pozrieť v rámci Senickej divadelnej horúčky, keď s hrou Ženitba  zavítalo na Slovensko moravské divadlo Svatopluk z Hodonína. Režisér Josef Jaroš ponúkol divákom hru v klasickom uchopení, a to vo všetkých zložkách. Realistická scéna vykresľuje (podľa možností tvorcov) obdobie, v ktorom sa príbeh odohrával, nepracuje sa v náznakoch ani symboloch. Kulisy, rekvizity aj kostýmy odzrkadľujú snahu tvorcov o čo najmenšie experimentovanie.

Aj keď herci z divadla Svatopluk nie sú profesionálmi, herecká zložka patrila k svetlým momentom inscenácie. Každej z postáv vdýchol jej herecký predstaviteľ hodnoverný osobitý výraz a tiež od ostatných postáv rozlíšiteľný charakter. Vítězslava Mojžišová (Dohadzovačka) vyčnievala svojou energickosťou, Ingrid Nesvadbová stvárnila nevestu v mierne afektovanej podobe a pripomínala vydajachtivú princeznú z českých rozprávok. Trojica pytačov – Rudolf Kovář (Exekútor), Stanislav Zámečník (Dôstojník vo výslužbe) a Lukáš Hnilica (Námorník vo výslužbe) – sa v kontexte príbehu vyprofilovala do tragikomického trojlístka svojráznych slobodných mládencov.

V konečnom dôsledku – prihliadnuc nielen na hereckú, ale aj výtvarnú zložku –  bol ale divák akoby stále (a zrejme nechcene) prenesený viac do českého prostredia ako do ruského. To sa vyvažovalo inými zložkami, najmä hudobnou, ktorá dotvárala ruské reálie, a slovesnou v menách dramatických postáv, prípadne iných slovných odkazoch.

Výborné herecké výkony, skvelé kostýmy a scéna, do konceptu zapadajúca hudba, to všetko by malo byť zárukou majstrovskej inscenácie. V celkovom hodnotení však pôsobila „vlažne“ a chýbalo jej spestrenie, nápad, absentoval citeľný vklad režijnej zložky. Je obdivuhodné, že sa režisér rozhodol pridŕžať klasiky. Zároveň je však otázne, či by narušenie tohto klasického uchopenia inscenácii naozaj ublížilo, alebo by ju, naopak, oživilo.

Nikolaj Vasilevič Gogoľ: ŽENITBA

Réžia: Josef Jaroš, scénografia: Dušan Grombiřík, kostýmy: Běta Švancerová, svetlá a zvuky: Petr Hnilica, text sleduje: Věra Slezáková.
Hrajú: Ingrid Nesvadbová, Běta Švancerová, Vítězslava Mojžišová, Jiří Pavúček, Jozef Navrátil, Rudolf Kovář, Stanislav Zámečník, Lukáš Hnilica, Vladimír Jašek

Premiéra 29. júna 2011

Autor fotografie: DENÍK/Petr Turek