Image Image Image Image Image Image Image Image Image Image

ArtBlog.sk – Hudba, Film, Divadlo, Literatúra | September 20, 2017

Scroll to top

Top

FIFFBA má svoj dôvod!

FIFFBA má svoj dôvod!

| On 20, Apr 2012

Nedeľa úspešne ukončila štrnásty ročník Medzinárodného festivalu frankofónneho filmu v Bratislave. Prehliadka súčasnej kinematografie frankofónnych krajín je na Slovensku svojim druhom unikátne podujatie. Jeho organizácia bola oproti minulým rokom oveľa zložitejšia, keďže kontakt s riaditeľkou festivalu Evou Porubanovou prebiehal pre jej dlhodobé odcestovanie len prostredníctvom virtuálnych sietí a finančné prostriedky boli výrazne okresané. Napokon však všetko dobre dopadlo.

FIFFBA

Zbehlo sa to tak rýchlo (ako často počujeme aj vo filmoch). Vo štvrtok sa konal otvárací ceremoniál v kine Lumière, ktorý moderovala Jana Kirschner. Uvítacie príhovory vystriedala projekcia filmu Kura na slivkách (Satrapi, Paronnaud), adaptácia komiksu iránskej autorky komiksov Marjane Satrapi, známej vďaka animovanému filmu (taktiež komiksu) Persépolis (FIFFBA 2008). Jej najnovší počin hovorí o nenahraditeľnosti a jedinečnosti najsilnejších vzťahov, bez ktorých život stráca zmysel. Film má veľmi hravú vizuálnu i rozprávačku formu – hraný dej kombinuje s vtipnou animáciou, hyperbolizuje, strieda rôzne časové roviny a snaží sa diváka prekvapiť. Veľký úspech projekcie (a dobré meno režisérskeho tandemu) v okamihu vypredal všetky nasledujúce predstavenia. Večer pokračoval príjemnou atmosférou à la Francúzsko (dobré víno, miniatúrne chuťovky a francúzska vrava zo všetkých kútov).

V piatok sa premietalo aj pre „smrteľníkov“, no už pri vstupe mi oznamovali, že „Kura na slivkách je vypredané!“. Vypredané síce bolo, no len neakreditovanou časťou publika (diváci, ktorí si platili za každé predstavene osobitne). Na väčších festivaloch si diváci kupujú najmä akreditácie, ktoré sú výhodnejšie a navštevujú čo najviac predstavení. „Francúzi“ však svoju akreditáciu ocenili na 15 eur v predpredaji, čo sa len málokto rozhodol využiť, a tak kinosály ostali nevyužité.

FIFFBA

Nasledujúca projekcia patrila Býčej šiji (Roskam), ktorú uviedla Jeanne Dandoy, predstaviteľka ženskej poprednej úlohy a zároveň jeden z troch špeciálnych hostí. Film vyrozprával veľmi silný a ťažký príbeh, ako sa z metafory stáva skutočnosť. Jacky pracuje v rodinnom biznise – farma s hormónmi nadopovaným hovädzím dobytkom. Okrem očividnej príbehovej línie – obchod s ilegálnymi látkami – sa odohráva aj línia Jackyho osobného detstvom traumatizovaného života.

Emocionálna náročnosť Býčej šije mi znemožnila ostatné projekcie, a preto moja „kino-púť“ pokračovala až ďalším dňom. Otvoril ho z časti inscenovaný dokument Tonyho Gatlifa Indignados. Pri tvorbe sa inšpiroval štúdiou Stéphana Hessela, ktorého citácie využíva priamo vo filme aplikovaním na reálne situácie. V dokumente mapuje rozbúrené krajiny, režimy súčasnosti a prepája ich mladou Afričankou, ktorá emigrovala z domu za lepšími podmienkami. Film „vyplavuje“ otázky vysťahovalectva a ľudí, ktorí tým strácajú identitu.

Noc som strávila v kine. Nebola som však sama, pretože o Filmovú noc bol vážny záujem. Z premietaných snímok vyzdvihujem výbornú komédiu Nedotknuteľní a dobrodružný príbeh Giganti. Jednotlivé snímky prerušovali prestávky na občerstvenie a súťaž s Kinečkom.

Posledný „francúzsky“ deň som venovala dokumentu Príbehy o deťoch od Siegfrieda, režiséra, skladateľa a súčasne ďalšieho špeciálneho hosťa, ktorý kúsok zo svojej hudobnej tvorby predviedol na záverečnej party FIFFBA.

Festival má štýl, má tradíciu a má aj moju úctu. Napriek tomu, že mnoho vecí nefungovalo podľa predstáv, očakávania boli splnené a už tiež mám svoj dôvod.