Image Image Image Image Image Image Image Image Image Image

ArtBlog.sk – Hudba, Film, Divadlo, Literatúra | November 21, 2017

Scroll to top

Top

Ešte raz o trilógii Millenium

Ešte raz o trilógii Millenium

| On 23, Mar 2012

Písať ďalší článok o nekonečne často propagovanej a chválenej trilógii švédskeho autora sa môže zdať ako zbytočnosť. Veď ani drevo do lesa nikto nenosí. Naopak, žiadalo by sa prísť s recenziou na novú, neskutočne pútavú knihu, o ktorej sa ešte nepísalo. Nasledujúci text má však iný cieľ. Okrem hodnotenia samotného diela ponúka pohľad na reťazovú reakciu so záverom, prečo sa dnes pozeráme na škandinávsku literatúru inak.

História ukazuje, že mnohé významné osobnosti nezažili slávu počas života. Naopak, spoločnosťou boli nepochopení, odvrhnutí a zabudnutí. Stačí si spomenúť na skladateľov Mozarta a Bacha alebo umelcov ako Edgar Allan Poe a Franz Kafka. Väčšina z nich zomrela predčasne či v ťažkej situácii. Srdcové zlyhanie ukončilo aj život päťdesiatročného Stiega Larssona, novinára a odborníka na antidemokratické, pravicovo-extrémistické a nacistické hnutia. Dnes ho všetci poznajú ako autora trilógie Millenium.

Trilógia MilleniumPrvotný „hype“, po našom humbuk, okolo knihy Muži, ktorí nenávidia ženy ma obišiel a cez prsty som hľadel na vášnivo čítajúcu okolitú masu. Názor som zmenil, keď sa mi dostala do rúk a pohltili ma prvé strany. Niektorí si vraj svojho času brali dovolenky, pretože sa nemohli sústrediť na prácu a bežali domov čítať. Trilógia je napísaná pútavým jazykom s dynamickými dialógmi a stručnými, no výstižnými opismi. Čitateľa poháňa hlavne dej a postavy.

Charakterom jednotlivých postáv by som mohol zaplniť niekoľko takýchto článkov, ale prezrádzať dej sa nepatrí. Okrem toho, tí šikovnejší si už stihli pozrieť rovnomenné švédske filmy či najnovší hollywoodsky remake. Dej sa odohráva v súčasnej dobe a rieši problémy dnešného človeka. Vzťahy sú úžasne komplikované (partnerské troj až štvoruholníky). Postupne sa odhaľuje konšpirácia na národnej úrovni. Aj polovica by stačila na dobrú reklamu a pritom tu máme všetko, k tomu skvele podané.

Nevedno, ako by reagoval Larsson na toľkú priazeň, keďže krátko po odovzdaní rukopisov zomrel. Právom mu však môže ďakovať Švédsko, ktoré od čias Pipi Dlhej Pančuchy (Astrid Linndgren) nezažilo tak výraznú literárnu priazeň. Po natočení filmov prišla ďalšia pozitívna vlna, a keďže Švédi sú vyspelý a podnikavý národ, využili popularitu miest opisovaných v knihe na propagáciu turizmu. Ďalším príkladom je manželská dvojica spisovateľov Ahndorilovcov, ktorá si vytvorila pseudonym Lars Kepler a pokračuje v písaní kriminálnych románov (Hypnotizér, Zmluva podľa Paganiniho).

Jedna trilógia dokázala v takej miere osloviť svet, že z toho môže ťažiť celá krajina. Samozrejme, podarí sa to možno raz za päťdesiat až sto rokov, no i tak možno hovoriť o značnom význame, ktorý pre národ kultúra predstavuje. Aplikovať to môžeme na všetky druhy umenia od filmu po hudbu a stále bude platiť to isté: ak vie svet oceniť našich umelcov, mali by sme sa chopiť príležitosti pomôcť im a samy ich doceniť. Ideálne by bolo inšpirovať sa Švédmi.

Muži, ktorí nenávidia ženy; IKAR, 2008, slovenský jazyk, 424 strán.

Dievča, ktoré sa hralo s ohňom; IKAR, 2009, slovenský jazyk, 472 strán.

Vzdušný zámok, ktorý vybuchol; IKAR, 2009, slovenský jazyk, 510 strán.