ArtBlog.sk – Hudba, Film, Divadlo, Literatúra | September 20, 2017

Hnev a beznádej Cloud Nothings (Hudobné recenzie)

| On 12, Mar 2012

Cloud Nothings – Attack On Memory

Cloud Nothings – Attack On MemoryHudobných skupín hrajúcich indie rock je neúrekom. Nájsť medzi nimi nejakú originálnu je celkom náročné. Cloud Nothings síce nie sú zvukovými novátormi, no obľúbil som si ich chytľavé, “tínedžersky” naivné piesne. Bol som skeptik, keď som sa dozvedel, že po roku od eponymného debutu prichádzajú s novým albumom. Attack On Memory ma prekvapil. Zmien oproti debutu je niekoľko a sú výrazné. Celková nálada je pochmúrnejšia a veselosť nahradili hnev a beznádej. To sa odráža i v textoch, no nie sú to prvoplánové výlevy. Piesne sú prepracovanejšie a odvážnejšie – dôkazom je napríklad takmer deväť minútová skladba Wasted Days, ktorá trochu vyčnieva a škoda, že takýchto experimentálnejších skladieb nie je viac. Cloud Nothings síce s Attack On Memory dieru do sveta nespravia, no pre nich je to veľký krok vpred. Dúfam, že ich „no future“ nečaká. (M. Stropko)

Cloud Nothings – Attack On Memory (2012), Carpark Records, indie-rock

Tindersticks – The Something Rain

Tindersticks – The Something RainAj deviatym albumom potvrdzuje britská formácia, že stále môžeme od nich čakať niečo nové. Indie hraničiace s avantgardou a zároveň príjemné na počúvanie, to sa len tak nevidí. Tindersticks je ťažké žánrovo zaradiť, ak vôbec. Nič také neriešia a zo všetkého si berú, čo sa im práve hodí. Zaujímavosťou je tiež fakt, že kapela nahrala mnoho soundtrackov k rôznym filmom. The Something Rain je pôvabne vystavaný – začína rozprávaním príbehu mladého muža podfarbeným nevtieravou melódiou a postupne sa rozbieha. Upúta najmä charakteristický barytón frontmana Stuarta Staplesa, no trio z Nottinghamu je známe tiež využívaním širokého spektra nástrojov. Pôsobia tak ako mnohočlenná kapela sprevádzaná malým orchestrom. Ak by sa vám zdalo, že súčasný počin nie je dostatočne šialený (čo je pravda), odporúčam predošlý album – Falling Down a Mountain, pri ňom nechali svoju fantáziu bláznivo poletovať. V každom prípade The Something Rain stojí zato a sklamanie netreba očakávať. (D. Tvrdoň)

Tindersticks – The Something Rain (2012), Lucky Dog Recordings, Constellation Records, pop/rock/indie/jazz/soul

Pepe Deluxé – Queen Of The Wave

Pepe Deluxé – Queen Of The WaveKnihu netreba súdiť podľa obalu, v hudbe zas platí, že kapelu netreba súdiť podľa mena. No niekedy môže názov mnohé naznačiť. V prípade absurdného spojenia Pepe Deluxé môže poslucháč očakávať podobne nekonvenčnú hudbu. Fínsko-švédske elektronické duo vydalo štvrtý album, ktorý by vás nemal minúť. Album Queen Of The Wave vyšiel ešte začiatkom tohto roka. Podľa autorov má ísť o ezoterickú operu v troch dejstvách. Pri počúvaní môže poslucháč dokonale fantazírovať, ako by asi kulisy, herci a celý dej vyzeral. Malou pomôckou môže byť aj klip k skladbe A Night And A Day. Pepe Deluxé majú počuteľne zmysel pre humor a hudbu berú ako zábavu nielen pre seba, ale najmä pre poslucháča. Kto rád objavuje rozličné zvuky syntetizátorov, príde si na svoje. Za všetky momenty spomeniem aspoň fascinujúci vývoj piesne Contain Thyself, začínajúcej ako írska ľudovka, ktorá prejde cez fantasy metalový prechod do rockovej balady. To jednoducho treba počuť. (D. Tvrdoň)

Pepe Deluxé – Queen Of The Wave (2012), Catskills Records, Asthmatic Kitty, psychedelic/rock/folk/pop

Sharon Van Etten – Tramp

Sharon Van Etten – TrampKedysi bolo výhodou interpretov, ktorí sa dostali do veľkého vydavateľstva, možnosť spolupráce s uznávanými producentmi a inými hudobníkmi ”patriacimi do rodiny”. V čase, keď veľké hudobné spoločnosti už neprinášajú takýto luxusný servis a škrtajú výdavky, v tých menších sa presadia len tí úspešní. Rodinná atmosféra vládne aj v Jagjaguwar, hoci medzi jeho interpretmi sú hviezdy ako Bon Iver, Dinosaurus Jr., Swan Lake a ďalší. Do tejto zostavy zapadla aj nenápadná Sharon Van Etten, ktorú si všimli správni ľudia. Na nahrávaní debutu Tramp pod značkou Jagjaguwar (inak jej tretí album) vypomáhali mnohé známe osobnosti z vychýrených skupín – bratia Dessnerovci z The National, Zach Condon z Beirut, speváčka z Wye Oak, Julianna Barwick… Napriek hviezdnej pomoci ide o pomerne striedmy a skromný hudobný počin, no o to intenzívnejší. Povedal by som, že pozornosť upútala dostatočne a už teraz mám veľké očakávania od nasledujúceho albumu. Dovtedy si ešte raz vychutnám Tramp a obzvlášť skladbu Serpents. (D. Tvrdoň)

Sharon Van Etten – Tramp (2012), Jagjaguwar, folk/rock

Perfume Genius – Put Your Back N 2 It

Perfume Genius - Put Your Back N 2 ItKeď Mike Hadreas vydal pred dvomi rokmi svoj debut pod názvom Learning a sebavedomou prezývkou Perfume Genius, nechápal som, čo na ňom kto môže vidieť. Vychudnutý tridsiatnik so zjavnými fyzickými aj psychickými ťažkosťami pôsobil nie práve najpôsobivejšie, ak ale človek zatvoril oči a sústredil sa na hudbu, nenechala ho chladným. Dnes prichádza s pokračovaním. Kým na prvotine sa obmedzil na sólový spev sprevádzaný minimalistickým klavírnym doprovodom, teraz ukazuje, že vie používať aj elektronické mašinky a vrstviť na seba zvukové stopy. Okrem toho má sebavedomejšie vystupovanie a otvorene hovorí o svojej orientácii. Názov Put Your Back N 2 It pravdepodobne neevokuje ten správny pocit, aký poslucháča premkne po vypočutí. Naopak, názvy jednotlivých piesní ako No Tear, Dark Parts, Hood alebo Floating Spit sú výpovednejšie. Perfume Genius dokázal opäť vytvoriť podmanivú atmosféru, ktorou vás vtiahne do svojho sveta. No nie každému sa ten svet musí páčiť. (D. Tvrdoň)

Perfume Genius – Put Your Back N 2 It (2012), Matador, Turnstile, indie/pop