Leonard Cohen sa lúči (Hudobné recenzie)

| On 13, Feb 2012

Ani DiFranco – ¿Which Side Are You On?

Ani DiFranco - ¿Which Side Are You On?Držiteľka Grammy má na konte viac než dvadsať albumov, okrem toho skvelý hlas a píše poéziu. Keď takáto osoba vydá nové piesne, určite nemôžu zostať bez povšimnutia. Novinka ¿Which Side Are You On? nepredstavuje prelomový počin, nejde ani o vybočenie z doterajšieho smerovania, dokonca nesrší ani novými nápadmi. Napriek tomu všetkému sa dokáže dostať poslucháčovi poriadne pod kožu. Ide o pekne vyvážený album, kde DiFranco strieda akustickú a elektrickú gitaru a umne balansuje medzi folkom, rockom a country bez toho, aby ste postrehli zmenu. Jej otec bol učiteľom gitary a sama na ňu hrá naozaj skvele. Nemá preto problém vytvoriť chytľavé melódie, ktoré dokážu utiahnuť celú skladbu. Možno v tom tkvie jediné mínus, v jednoduchosti. Na prvé počutie jej to zhltnete s celým navijakom, no s ďalším a ďalším razom sa prvotné čaro vytráca. Na Grammy to tentokrát nebude, avšak podmanivosť sa tomuto dielu vyčítať nedá.

Ani DiFranco – ¿Which Side Are You On? (2012), Righteous Babe Records, folk/rock/alternative

Lana Del Rey – Born To Die

Lana Del Rey - Born To DieNestáva sa mi často, že narazím na interpreta, o ktorom neviem, čo si mám myslieť. Lana Del Rey do tejto kategórie patrí. Keď koncom minulého roka vytlačila z rebríčkov o najlepší singel moju minuloročnú hitovku, ktorú som tipoval, že to vyhrá, priznám sa, nemal som ju rád. Najmä, keď som si vypočul pieseň, ktorá to celé spôsobila, a nechápal som prečo. Video Games odštartovala obrovský úspech na prvý pohľad krehkej speváčky s drahým zjavom (v kuloároch sa povráva o plastických operáciách). Piesni však netrvalo dlho, než sa dostala medzi melódie, ktoré si popevujem v sprche. A okrem toho všetci súdili Michaela Jacksona za jeho výzor a potom ho označovali kráľom popu. S napätím som si teda vypočul celý album Born To Die, potom ešte raz a ešte raz. V istom zmysle mi pripomenul 21 od Adele, kde sa prelínali mimoriadne dobré popové piesne s mierne nadpriemernými. Niektorým nechýba nič, iné pôsobia lacno, ale v konečnom dôsledku platí, že celý Born To Die patrí k tým lepším, ktoré sa od začiatku roka zjavili.

Lana Del Rey – Born To Die (2012), Interscope, Polydor, pop/alternative/hip-hop

Leonard Cohen – Old Ideas

Leonard Cohen - Old IdeasNa svete je len jeden národ, z ktorého si Američania nikdy neprestanú robiť srandu. Kanada. Dokonca aj pesničkára Neila Younga si kvôli tomu občas doťahujú (”škriekajúca stará žena”). Pesničkár a básnik Leonard Cohen je rovnako Kanaďan, avšak patrí do kategórie, ktorú možno nazvať Nedotknuteľní. Spolu s Bobom Dylanom sa radí k najväčším žijúcim legendám amerického kontinentu. Niektoré jeho piesne zľudoveli, texty recitujú s úctou aj stredoškoláci a pokora, ktorá z neho sála, odzbrojí aj najväčšieho pesimistu. Leonard Cohen jednoducho svoju hudbu žije, alebo hudba je zrkadlom jeho života. Čo na srdci, to na jazyku a potom v piesni. Album Old Ideas už podľa názvu naznačuje, akým smerom sa lyricky štylizuje. Myšlienky na onen svet, lúčenie sa, spomínanie. Akoby posledný epitaf umierajúceho básnika, ktorý sa pripravuje na uzretie svetla na konci tunela. Nikto ale nezomiera. Príprava a samotný akt sú dve rozdielne veci. Skôr je dôvod na radosť, že môžeme počúvať novú tvorbu zo starého pera.

Leonard Cohen – Old Ideas (2012), Columbia, folk

Paul McCartney – Kisses on the Bottom

Paul McCartney - Kisses On The BottomSkvelý výber piesní, výborná interpretácia a dobová atmosféra. Napriek tomu by som mohol zaradiť najnovší počin jedného zo zakladateľov slávnych The Beatles medzi zbytočné. V istom zmysle sa mi vynára v pamäti podobný nostalgický kúsok Philla Collinsa Going Back, v ktorom chcel oživiť motown a soulové štandardy. No bez toho, aby do nich vniesol niečo originálne. Len prepracovaná interpretácia. Paul McCartney nerobí nič iné. Vzal populárne jazzové štandardy štyridsiatych rokov a pridal dve vlastné skladby komponované v podobnom duchu (My Valentine, Only Our Hearts). Do štúdia si zavolal veľké hviezdy (Diana Krall, Eric Clapton, Stevie Wonder…), všetko pekne zvukovo zabalil a podáva s patričnou dávkou nostalgie. Ako exkurzia do minulosti album poslúži viac než dobre, no v hudobných rebríčkoch a rádiách si svoje miesto nenájde.

Paul McCartney – Kisses on the Bottom (2012), Hear Music, jazz/pop