Image Image Image Image Image Image Image Image Image Image

ArtBlog.sk – Hudba, Film, Divadlo, Literatúra | December 14, 2017

Scroll to top

Top

Je niekto zvedavý na Druhú stranu mince?

Je niekto zvedavý na Druhú stranu mince?

| On 12, Dec 2011

Sedemnásty ročník Projektu 100 sa na Slovensku za dva mesiace v skutku „udomácnil“, a preto mu venujem ešte poslednú „reklamu“ v podobe recenzie na poľský film Druhá strana mince. Pripomínam, že najväčšia putovná filmová prehliadka na Slovensku trvá až do konca roka 2011 a okrem recenzovaných snímok obsahuje aj mnohé ďalšie zaujímavé kúsky (Erotikon, Smrť v Benátkach, Strýko Bunmí, Turínsky kôň, Utorok po Vianociach).

Druhá strana mince je hraným debutom poľského režiséra Borysa Lankosza. Príbeh sa situuje do povojnového Poľska na prelome štyridsiatych a päťdesiatych rokov. Hlavnou postavou je Sabina, ktorá pracuje ako rediguje poetické texty v knižnom vydavateľstve a stále býva s matku a starou mamou. Tie sa usilujú nájsť Sabine manžela, no neúspešne. Okrem toho schovávajú zlatú dolárovú mincu, ktorú neodovzdali, keď ich k tomu režim nútil. Na všetky problémy však zabúdajú, keď Sabina stretne „osudového“ muža Bronislawa – sprvu nádherne záhadného, neskôr desivo nevyspytateľného.

Druhá strana mince

Autor zvolil za rozprávačský postup retrospektívu, a preto sa všetky akcie priamo vzťahujú na hlavnú postavu, ktorá je prítomná v každej scéne. Sabinine spomienky teda tvoria príbehovú kostru a na ich vizualizáciu je využitá čiernobiela štylizácia, pričom prítomný čas „prebieha“ vo farbách. V rámci formy nejde o jedinú výraznú „manipuláciu“ obrazom. Kamera sa vyznačuje častým preostrovaním v záberoch, čím „premiestňuje“ divácku pozornosť medzi rôznymi predmetmi či osobami, niekoľkokrát využíva aj zrkadlové odrazy postáv či zložitejšie jazdy ako napríklad 360° otáčky. Medzi obrazy starej (súčasnosť) a mladej (minulosť) Sabiny sú vkladané archívne zábery Varšavy, resp. zábery, ktoré majú snahu takto vierohodne pôsobiť. Spôsob snímania a výber priestoru markantne vplýva na žáner filmu, ktorý je v tomto prípade viac ako komplikované určiť. Tmavé nočné ulice s mokrými chodníkmi a dymom v pozadí (prípadne z úst postáv) môžeme zazrieť vo filme noir, vraždu podfarbenú dávkou humoru v čiernych komédiách a horúce bozky v chladnom daždi v romantickom filme. Obrazová zložka nie jediným ukazovateľom žánrovej zmesi, výrazným spôsobom prispieva totiž aj hudba. Prehlbuje emócie postáv i divákov a určuje charakter scény, čím zároveň uberá z napätia a odkazuje na nespočetnekrát využité žánrové postupy v dejinách kinematografie. Na rozdiel od nich však film získal niekoľko dôležitých ocenení (napr. Cena FIPRESCI za najlepší debut z Východnej Európy na MFF Varšava) zrejme aj vďaka využití postupov, ktoré mnohé iné filmy potopili.

Konečný verdikt:★★★☆☆

Film vytvoril niekoľko „ukážkových“ scén (podľa zaužívaných šablón) a postáv (šarmantný a záhadný antagonista). Myslím, že heslom „všetko s mierou“ sa mal riadiť aj režisér, pretože nadmerné využívanie opozeraných scén odoberie čo i len najmenšiu mieru mystiky, a tak diváci strácajú motiváciu film dopozerať. To je jedným z dôvodov, že ma tento kúsok po žiadnej stránke neobohatil.

Cieľová skupina:

Fanúšikovia „žánroviek“.

Rewers, dráma, thriller, čierna komédia, romantický, Poľsko, 2009, 96 min., réžia: Borys Lankosz, scenár: Andrzej Bart, kamera: Marcin Koszałka, hudba: Włodzimierz Pawlik, hrajú: Agata Buzek (Sabina Jankowska), Krystyna Janda (Irena Jankowska, matka Sabiny), Anna Polony (babička Sabiny), Marcin Dorociński (Bronislav/Marek), Adam Woronowicz (pán Jozef), Bronisław Wrocławski (riaditeľ Barski), Łukasz Konopka (Arkadiusz Jankowski, brat Sabiny), Błażej Wójcik (básnik Marcel Wodzicki), Jerzy Bończak, Jacek Poniedzaliek (dôstojníci), Joachim Lamża (general Wiktor), Olena Leonenko (generálova žena), Marek Probosz (Jason) a ďalší.