ArtBlog.sk – Hudba, Film, Divadlo, Literatúra | December 18, 2017

Coldplay chytení v sieti mainstreamu (Hudobné recenzie)

| On 16, Nov 2011

Coldplay – Mylo Xyloto

Coldplay - Mylo XylotoMylo a Xyloto žijú vo veľkom meste plnom grafitov, v ktorom vyčíňajú gangy. Medzi nich patrí aj Lost Boys, vďaka ktorému sa novodobí Rómeo a Júlia zoznámia. Podľa slov Chrisa Martina je to však ľúbostný príbeh so šťastným koncom. Smutné je len to, že ide o album od Coldplay. Samotný koncept album okliešťuje a prejavuje sa to najmä na textoch. Slová ich piesní vždy hriali pri duši. Spomeňme si na Trouble alebo Yellow. Tentokrát sú repetitívne, vágne a miestami dosť povrchné. Coldplay vždy robili hudbu príjemnú na počúvanie. Inak tomu nie je ani v tomto prípade. Je tu však jeden zásadný rozdiel. Piatou radovkou sa im podarilo zo seba strhnúť nálepku alternatíva. Ich nový zvuk je rozmanitý, počujeme sláčiky, elektroniku, syntetizátory a dokonca Rihannu. Bassové linky à la R&B, v strofách popevky typu wo-ou, opakujúce sa riffy gitár. To všetko naznačuje, že Coldplay sa so všetkou energiou vrhli na pop. Situáciu zachraňujú skladby Every tear is a waterfallParadise, v ktorých aspoň na chvíľku počuť akustickú gitaru. Chceli sa posunúť ďalej a naozaj to urobili. Zrejme to však nebol krok tým najsprávnejším smerom. (K. Kliská)

Coldplay – Mylo Xyloto (2011), EMI, pop, electro-rock

Hauschka & Hildur Guðnadóttir – Pan Tone

Hauschka & Hildur Guðnadóttir - Pan ToneDámy a páni, dovoľte, aby som Vám predstavil môjho horúceho kandidáta na album roka. No, vlastne sú to dvaja kandidáti. Za veľdielom (ani trochu nepreháňam) Pan Tone stoja dvaja výnimoční umelci. Nemecký klavírny virtuóz a experimentátor Volker Bertelmann, vystupujúci pod pseudonymom Hauschka a islandská hviezdna čelistka Hildur Guðnadóttir. Hoci geografická vzdialenosť medzi nimi nie je vôbec zanedbateľná, ako sa vraví, „hudba hory prenáša“. Dôkazom toho je i Pan Tone – album, ktorý je záznamom ich jediného (a jedinečného) spoločného koncertu, ktorý odohrali začiatkom roka 2010 v Londýne na festivale Arctic Circle – Bubbly Blue and Green. Pan Tone je opus založený predovšetkým na improvizácii a možno práve preto je taký úžasný – čaro okamihu a spontánnosť dokážu zázraky. Samozrejme, treba mať aspoň štipku talentu a odvahu. Obaja protagonisti tejto „vodnej symfónie“ sú dostatočne obdarení jedným aj druhým. Prečo vodná symfónia? Album má koncept a ním je element vody, pričom Hildur a Hauschka sa zamerali na jednu, veľmi špecifickú vodnú formu – oceán. Jednotlivé skladby sú pokusom zachytiť pomocou hudobných tónov variabilitu oceánu. A musím uznať, že tento pokus – experiment sa podaril na výbornú. Keď pri počúvaní tejto „ódy na oceán“ zavriem oči, vidím nekonečný oceán, cítim jeho mnohotvárnosť, jeho nespočetné farby, mohutnosť, radosť, hnev i harmóniu. Dávam Pan Tone plný počet bodov, a aj to sa mi zdá málo na ohodnotenie tohto majstrovského kusu. (M. Pavelka)

Konečný verdikt:★★★★★

Hauschka & Hildur Guðnadóttir – Pan Tone (2011), Sonic Pieces Records, contemporary experimental, classical music

Floex – Zorya

Floex - ZoryaPo neuveriteľne dlhých desiatich rokoch sa na hudobnej nebeskej klenbe rozžiarila Zorya. Floex (Tomáš Dvořák) nebol v hibernácii, ako by sa mohlo zdať, ale pracoval na iných projektoch. Z tých najznámejších možno spomenúť soundtracky k hrám Samorost 2 a Machinarium. Zorya je práve kombináciou vecí, ktoré má Floex najradšej – elektronika a klasické nástroje (jeho „dvorný“ nástroj klarinet, kontrabas alebo klavír). Okrem toho sa tu však vyskytujú aj prvky glitchu či ambientu. Album je pestrý a vyvážený – rýchlejšie a dynamickejšie skladby (singel Casanova alebo vynikajúca Veronika’s Dream) sa striedajú s pokojnými (Blow Up, Zorya Polunochnaya). Hoci je prevažne inštrumentálny, nájdu sa tu i dve spievané skladby (Precious Creature a Nel Blu). Vzhľadom na množstvo skrytých drobných melódií, zvukov a prvkov nie je album len na jedno vypočutie. Pričom pod kožu sa dostáva celkom ľahko. Čakanie na klenot česko-slovenskej elektronickej scény nebolo zbytočné a prinieslo svoje ovocie. (M. Stropko)

Konečný verdikt:★★★★★

Floex – Zorya (2011), Minority Records, electronic

Celý album na vypočutie.

Sharon Jones and the Dap-Kings

Sharon Jones and the Dap-Kings - Soul Time!Ak ste o Sharon Jones and the Dap-Kings ešte nikdy predtým nepočuli, vôbec nič sa nedeje a ste na správnej adrese. Formácia na čele so speváčkou Sharon Jones sa snaží priniesť dnešnej spoločnosti funk a soul šesťdesiatich a sedemdesiatich rokov, keď bol na vrchole. Kto raz videl kapelu naživo, zostane navždy ich fanúšikom. Zachytiť atmosféru koncertov však nikdy nedokázali na album. Teda až doteraz. Soul Time! nie je ničím iným, než rekapituláciou doterajšieho pôsobenia s niekoľkými novými skladbami, nevydanými piesňami a upravenými cover verziami. Z opačného konca sa dá pozerať na aktuálny počin aj ako predstavenie sa novému poslucháčovi. Samozrejme, platňa nie je určená iba milovníkom funku, soulu a R&B. Ide o nadčasovú hudbu, ktorá pripomenie staré časy bez nostalgie a hľadí do budúcnosti. Pobaví, poteší a povzbudí. (D. Tvrdoň)

Sharon Jones and the Dap-Kings (2011), Daptone, funk, soul, R&B