ArtBlog.sk – Hudba, Film, Divadlo, Literatúra | December 16, 2017

Po rozpade Oasis prichádza Noel s vlastným projektom (Hudobné recenzie)

| On 24, Okt 2011

Noel Gallagher’s High Flying Birds – Noel Gallagher’s High Flying Birds

Noel Gallagher's High Flying BirdsPo teatrálnom odchode z kapely Oasis sa starší z bratov Gallagherovcov vracia na scénu s projektom High Flying Birds. Nový rovnomenný album obsahuje desať piesní. Noel pokračuje vo vyšliapaných koľajach a v podstate ničím neprekvapuje – album znie ako priamy priemerný nasledovník z tvorby Oasis, len o niečo popovejšie. Chorálové vrstvy, sláčiky, zvuky mora, trombón. To všetko vás dovedie tam, kam vždy – na britské ostrovy. Typické vydanie sa na sólovú dráhu zvyčajne znamená viac osobnejšiu a intímnejšiu platňu interpreta. Noel si však zvolil už zabehnutú cestu. Vysoko letiace vtáky je možno primeraný názov ku všetkým rozmerom Gallagherovho ega, ale spomeňme si, ako dopadol Ikaros. Piesne znejú sťaby nostalgická spomienka na staré dobré časy. Sentimentálne aj ambicióznejšie. Občas sa vám zdá, že ste ich už niekde počuli. Najmä text „high tide, summer in the city“ vám zaručene niečo pripomenie. Najenergetickejšia “pecka” prichádza na záver, ktorá má po hypnagogických dvadsiatich minútach navnadiť poslucháča, aby si album pustil znova. A zaberá to. Napriek tomu Liam a jeho Beady Eye dopadli o niečo lepšie. (K. Kliská)

Konečný verdikt:★★½☆☆

Noel Gallagher’s High Flying Birds – Noel Gallagher’s High Flying Birds (2011), Sour Mash, rock/alternative

0N0 – Path

Je dosť pravdepodobné, že 0N0 bude patriť k najbizarnejším a najextrémnejším hudobným projektom, ktoré boli recenzované na stránkach Artblogu. 0N0 je dieťa obskúrneho undergroundu a ponurého hudobného záhrobia. Stvoriteľom tejto „kreatúry“ je slovenský junák vystupujúci pod pseudonymom Twisted. Jedná sa teda o one-man projekt, ktorý však rozhodne nie je monotematický. Základ či skôr „podklad“ je mix štýlov industrial death metal a funeral doom. Zbesilá útočnosť death metalu strieda ťažkotonážnu ponurosť doom metalu. Path však rozhodne nie je typický pamlsok pre metalistov. Domnievam sa, že nejeden konzervatívny „metlák“ si na tomto albume vyláme zuby. Ako som už naznačil, Path je mnohovrstevné dielo. Pod metalovým povrchom sa nachádzajú zreteľné stopy industriálnej hudby, štipka dark ambientu, sludge, nejaký ten sampling, rôzne deformácie zvuku a iné prvky temnej elektronickej hudby. A do toho všetkého Twisted spieva, šepoce aj kričí. Nahrávka pôsobí mierne schizofrenicky, pomalé, zádumčivé, členitejšie pasáže striedajú pomerne priamočiare explózie hnevu. Album je teda mierne roztrieštený, avšak nepôsobí chaoticky. Spoločným menovateľom metamorfóz tohto zaujímavého počinu je atmosféra, ktorú určite nemožno nazvať priateľskou či uvoľnenou. Melanchólia, nervnosť, zúfalstvo, strach, hnev, šialenstvo, tajomno. To sú emócie, ktorými je vydláždený „chodník“ (path) do ríše 0N0. Ak sa nebojíte, vykročte. (M. Pavelka)

0N0 – Path (2011), samovydanie, experimental/industrial/metal

J.A.R. – Dlouhohrající Děcka

J.A.R – Dlouhohrající DěckaPäť rokov ubehlo ako voda a česká funková skupina J.A.R. na čele s Romanom Holým prináša v poradí už siedmy album. Skupina funguje viac ako dvadsať rokov v nezmenenej zostave, čo je podľa Holého obdivuhodný výkon. Už „hravý“ názov platne napovie, že nosnou témou je starnutie (po fyzickej i psychickej stránke) a pevné rozhodnutie nevzdať sa „mladého ducha“. Objavujú sa prirodzene i iné, nemenej zaujímavé témy – útek milovanej dievčiny do krajín Blízkeho Východu (S Hamasem), v súčasnosti veľmi populárny eko/bio život (Eko Bio Green Dia), či problematika športových hviezd (Nové Vize Mužů). Texty sú opäť plné metafor, slovných hračiek a miestami sú kontroverzné. Po hudobnej stránke sa veľká revolúcia nedeje, no občas album príjemne prekvapí – swing v prvej skladbe (Zlejch Starejch Dědků Je Plnej Svět) alebo tanečnejšie kúsky (S HamasemVývoj Hňupa). Piesne sú príjemné a chytľavé a produkčne sú na profesionálnej úrovni. Škoda len, že najnovší počin neobsahuje výraznejší hit. Skalných fanúšikov nesklame a pre ostatných bude príjemným spestrením sychravých jesenných dní. (M. Stropko)

J.A.R. – Dlouhohrající Děcka (2011), Sony Music, funk

Prago Union – V Barvách (2011)

Prago Union - V barváchZa pomerne krátky čas stihla hip-hopová skupina Prago Union zložiť nové piesne a vydať ich ako plnohodnotný album, hoci pôvodne zamýšľaný len ako EP-čko. V Barvách je konceptuálny počin a pôvodne boli skladby bez názvov – po vypočutí jednotlivých piesní mali v poslucháčovi evokovať konkrétne farby. To sa snaží platňa po hudobnej i textovej stránke. Rapper Kato nezakladá texty len na slovných spojeniach asociovaných s farbami (špenát je zelený; atrament je modrý; paradajka je červená a pod.), no vytvára príbehy, či opisuje určitú tému. So slovami to naozaj vie a skvelým dôkazom sú skladby Vybarvená (rekapitulácia jeho života a hudobnej kariéry) a Skládací (dve farby zložia jednu – dva príbehy zložia jeden). Hudobné podklady sú rovnako pestré ako texty a vyjadrujú určité nálady podľa farieb. Temná Černá s dubstepovými prvkami, veselá Zelená, melancholická Hnědá atď. Prekvapivých hudobných prvkov mohlo byť viac, no i tak sú podklady kvalitné ako na minuloročnom Dezorient Expres. Farebný koncept sa skupine veľmi vydaril a album odporúčam aj nehip-hopovým poslucháčom. (M. Stropko)

Prago Union – V Barvách (2011), EMI, hip-hop