Image Image Image Image Image Image Image Image Image Image

ArtBlog.sk – Hudba, Film, Divadlo, Literatúra | November 18, 2017

Scroll to top

Top

Melancholia – recept na zánik

Melancholia – recept na zánik

| On 05, Okt 2011

V kinách od 8. 9. 2011

Filmový priemysel vyrobil už mnoho známych tvárí, osobností. Množstvo slávy, obdivu a peňazí ich často núti k neuváženému konaniu, ktoré by ako „obyčajní“ ľudia nikdy nespravili. Chcú šokovať, vyvolať hystériu, a ostať tak v povedomí. Veď aj zlá reklama je reklama. Do podobnej situácie sa dostal aj slávny dánsky režisér Lars von Trier pri celosvetovom uvedení nového filmu Melancholia na festivale v Cannes. Tento príbeh pozná určite väčšina z vás. Nevhodným výrokom šokoval verejnosť, zaplavil médiá a v Cannes dostal status persona non grata. Celá udalosť takmer úplne zatienila film a ovplyvnila objektívnosť recenzentov.

Melancholia

Melancholia spája šťastné a tragické momenty života. Zatiaľ čo v prvej časti sledujeme svadobnú hostinu Justine (Kirsten Dunst) a Michaela (Alexander Skarsgård), v druhej zánik sveta. V žiadnej však nevystupuje šťastie resp. beznádej v čistej podobe. Trier nevidí svet len čierny a biely. Ukazuje rôzne odtiene ľudských nálad, ktorých spoločným menovateľom je strach. Strach z nepoznaného, z budúcnosti, zo smrti. Strach je priateľom melanchólie, nepriateľom istoty. Justine pohltí nečakane v deň svadby, a stáva sa tak závislou od svojej sestry Claire (Charlotte Gainsbourg). Ani ona sa však nevyhne pochybnostiam a obavám o svoju existenciu pri blížiacej sa ničivej planéte Melancholia.

Trier nepreferuje statické zábery (neustály pohyb obrazu) a mnohí ho považujú za citového vydierača a manipulátora. Jeho filmy ukážkovo gradujú a nútia diváka pristúpiť na často tvrdú hru s emóciami. Tieto znaky si môžeme všimnúť aj v poslednej snímke. Z veselej a zaľúbenej nevesty Justine sa v krátkom časovom úseku stáva apatická troska, ľahostajná voči rodine i manželovi. Koniec sveta akceptuje, pretože je natoľko zlý, že vylučuje zmysel svojej ďalšej existencie. Časté využívanie detailov tvárí pôsobí sugestívnejšie, čím sa dostáva divákovi hlbšie pod kožu a vtiahne ho do fiktívneho sveta. Snímaný priestor a hudba vytvára monumentálny dojem.

Melancholia

Na záver si dovolím ešte jednu krátku úvahu o žánrovej klasifikácii diela. V rôznych katalógoch či programoch môžeme nájsť odlišné žánrové zaradenie. Niekde je to sci-fi, inde dráma, thriller či katastrofický film. Pravdou však je, že v snímke môžeme nájsť prvky všetkých spomenutých žánrov, ako to býva aj v iných prípadoch. Samotný katastrofický charakter však Trier buduje diametrálne odlišným spôsobom ako vo filmoch hollywoodskej produkcie, kde sa svet bráni pred padajúcimi asteroidmi, mäsožravými mravcami či včelami a ľudstvo nad prírodou zvíťazí. Vybudované napätie v Melancholii neschladí moment záchrany, ale stúpa až do poslednej sekundy filmu, a tak zvyšuje intenzitu zážitku. Nenechajte sa preto odstrašiť katastrofickým charakterom, aj keď je podľa Triera Melancholia jeho prvý film s tragickým koncom. Či je tomu naozaj tak, posúďte sami.

Konečný verdikt:★★★★☆

Film je plný precízne komponovaných obrazov a podmanivej hudby, a preto je našim zmyslom veľmi príťažlivý. Tieto „dokonalosti“ však mnohí môžu považovať za gýč a odpútavanie pozornosti od zobrazovaného problému. Napriek sústavnej gradácii však Melancholia nie je natoľko silná (emocionálne nezvládnuteľná pre divákov) ako Trierove predošlé filmy, a to možno chápať ako menší úpadok/ústup voči svojej povesti/tvorbe.

Cieľová skupina:

Myslím, že dielo zaujme, zhypnotizuje a ovládne aj „neartových“ divákov.

Melancholia, dráma/sci-fi, Dánsko, Švédsko, Francúzsko, Nemecko, Taliansko, 2011, 130 min., réžia: Lars von Trier, scenár: Lars von Trier, kamera: Manuel Alberto Claro, hudba: Kristian Eidnes Andersen, hrajú: Kirsten Dunst, Charlotte Gainsbourg, Kiefer Sutherland, Charlotte Rampling, John Hurt, Alexander Skarsgård, Stellan Skarsgård, Brady Corbet.

 

Komentáre

  1. dávid hovorí:

    Pre človeka, ktorý neviel žiadny Trierov film predtým, s akým by i odporúčala začať, aj tento? Plus by som chcel podotknúť, že Charlotte Gainsbourg je dcérou slávneho speváka a sama je skvelou speváčkou http://www.youtube.com/watch?v=CrWN0-MuK38

  2. Lea Krišková hovorí:

    Áno, Charlotte je veľmi nadaná a o jej “ockovi” bol nakrútený veľmi slušný životopisný hraný film “Gainsbourg”. Čo sa týka Triera, tak tento film môže poslúžiť ako zoznámenie s jeho tvorbou, ale takisto môžeš začať aj s jeho ranou tvorbou, kde svoje autorské postupy ešte len formuje. Ak máš dostatočnú guráž, môžeš začať aj s Antichristom…ten je však oveľa šokujúcejší a nemusí byť “správne” pochopený.