ArtBlog.sk – Hudba, Film, Divadlo, Literatúra | September 20, 2017

Gwerkova pokračuje v robení kvalitnej hudby (Hudobné recenzie)

| On 27, Sep 2011

Gwerkova – Nada

Gwerkova – NadaNie je to tak dávno, čo som vás upozorňoval na výborné debutové EP tejto dunajskostredskej kapelky. Ich neprepočuteľnú kvalitu si všimol aj tím festivalu Pohoda, čoho dôkazom bola účasť na tomto prestížnom slovenskom festivale. Ale nechcel som o Pohode, o Nada som chcel. Tak sa totiž volá debutový konceptuálny album tejto talentovanej slovenskej trojky. Debutové „épéčko“ možno považovať za predkrm, ktorý nás mal navnadiť na hlavný chod, ktorým je Nada. Ak vás zaujíma stráviteľnosť tohto kulinárskeho kúsku vedzte, že ako pri všetkom i tu platí, že všetko je vec vkusu. Ak je váš žalúdok navyknutý na experimentálnu elektro-akustickú stravu nemal by mať vážnejšie problémy s trávením. Ale dosť bolo gurmánskych alegórii, poďme k veci. Nada nadväzuje na debutové EP 6ears. Opäť nás hudba „Gwerkovcov“ núti zastaviť sa. Iba tak si totiž dokážeme vychutnať tento „soundtrack k post-modernej meditácii“ a nestratíme sa v zdanlivo bezfarebnom minimalistickom nihilizme. Tóny a vibrácie 6ears smerovali dole, do suterénu psyché. Nada používajúc „mantry“ takých štýlov ako glitch, ambient či post-rock nás vedie do ešte väčšej hlbočiny. Áno, tento album je dosť temný, avšak nepôsobí na mňa depresívne. Nada je skôr ako temná noc duše, o ktorej vravia mystici. Bolestne opojná katarzia, ktorá prináša éterické svetlo. Alebo ešte inak. Nada je ako psychotropná hu(d)ba, ktorá sa drzo prechádza v labyrinte vašej duše. A aké imaginácie prebúdza Nada vo vás? (M. Pavelka)

Gwerkova – Nada (2011), EXITAB rec., electronica/ambient/glitch/downtempo/post folk-rock

WU LYF – Go Tell Fire to the Mountain

WU LYF - Go Tell Fire to the MountainČoraz menej sa deje, že hudobná skupina prekvapí a výrazne sa odlíši od niečoho už existujúceho. Po dlhom čase mi podobný pocit pripomenula štvorica z Manchestera nazvaná WU LYF alebo World Unite Lucifer Youth Foundation. Nielenže úspešne kombinuje indie-rock a post-rock, ale pridáva “osviežujúci prvok” vo forme drsného chrchľavého hlasu. Najlepšie sa to dá predstaviť ako spev niekoho, kto na diskotéke stratil hlas, no beztak na druhý deň reve do mikrofónu. Možno to znie odpudivo, avšak opak je pravdou. Príjemné a veselé melódie nádherne kontrastujú so spevákovým prejavom, čím vytvárajú príťažlivú atmosféru nepoznaného. Kapela si paradoxne vybudovala povedomie vďaka ignorovaniu novinárov a odmietaniu nahrávacích spoločností. Aj debut vznikol vlastným úsilím a financovaním. V ich prípade platí ponaučenie, keď sa chce, tak sa dá. A oni veru veľmi chcú! (D. Tvrdoň)

WU LYF – Go Tell Fire to the Mountain (2011), L Y F Recordings, indie-rock/post-rock/heavy-pop

Jay-Z & Kanye West – Watch the Throne

Jay-Z & Kanye West - Watch the ThroneZ ohlasovaného spojenia dvoch úspešných svetových rapperov na jednom albume boli mnohí vo vytržení. Keď spojíte skvelé a úžasné, musí vzniknúť geniálne. Samozrejme, ak sa do procesu nezamieša ego. V tom prípade je výsledok nepočúvateľný. Neplatí to však pre Watch the Throne. Síce obaja interpreti dokazujú, že vo svojom obore patria ku špičke, ale po sčítaní skóre každý rýchlo zistí, kto má na vrch. Stačí sa pozrieť na autorské prispenie hlavných protagonistov, v ktorom sa Kanye West podieľal na všetkých textoch a produkcii, pričom Jay-Z tu nefiguruje. Na celkový dojem pre poslucháča možno bezpredmetná informácia, avšak hovorí o tom, koho treba v budúcnosti bližšie sledovať. Podobne ako na My Beautiful Dark Twisted Fantasy počuť mnoho významných kolaborantov – Frank Ocean, Beyoncé, Mr Hudson. Zatiaľ sa dá hovoriť o najlepšom hip-hopovom počine roka, ktorý baví od začiatku do konca, no chýba mu dravosť jeho predchodcu. Napriek tomu sa jedná o nadpriemerný príspevok do hudobného sveta. (D. Tvrdoň)

Jay-Z & Kanye West – Watch the Throne (2011), Def Jam, Roc-A-Fella, Roc Nation, hip-hop