Image Image Image Image Image Image Image Image Image Image

ArtBlog.sk – Hudba, Film, Divadlo, Literatúra | October 22, 2017

Scroll to top

Top

Nórske drevo

Nórske drevo

| On 22, Sep 2011

V kinách v rámci projektu 100

Už v začiatkoch kinematografie vychádzali mnohí filmári z knižných predlôh, divadelných hier. Prvé adaptácie vznikali najmä v spoločnosti Film d´art, no pompéznosť kostýmov i  scény samotnej vyžadovali obrovské náklady. Knižná inšpirácia mala svoju éru aj v Hollywoode, dokonca jej populárnosť spôsobila, že knihy vznikali na objednávku filmových štúdií, ktoré čerstvú literatúru hneď pretavovali do audiovizuálnej podoby. V súčasnosti trend adaptácií naďalej prežíva, veď v súčasnosti niet viac známeho príkladu než je Harry Potter. Rovnakým spôsobom vznikla aj filmová adaptácia Murakamiho diela Nórske drevo, ktoré na Slovensku vstupuje do kín v rámci projektu 100.

Nórske drevo

Príbeh je jednoduchý a zložitý zároveň. Odohráva sa v Japonsku, v rozmedzí niekoľkých rokov počas vojny vo Vietname. Hlavnou postavou je (súčasne rozprávač) Watanabe, ktorý má v detstve dvoch dobrých priateľov, Naoko a Kizuki. Po tom ako Kizuki spácha samovraždu, Watanabe odchádza do Tokia. Chodí do školy, býva na internáte, spoznáva nových priateľov, no väčšinu času trávi s knihou v ruke. Neskôr opäť stretáva Naoko, priateľku z detstva. Vzplanie láska, no jej šťastné dni rýchlo pominú. Naoko sa nedokázala zmieriť s Kizukiho smrťou, a preto odchádza do sanatória. Medzitým stretne Watanabe nevšednú Midori. Vzťahy sa komplikujú a ani sami hrdinovia ich nedokážu definovať. Hlavný protagonista stojí medzi dvoma ženami, ktorých životy sú tiež dostatočne komplikované. Na prvý pohľad jednoduchú zápletku tak komplikuje zložitá psychológia postáv.

Nórske drevo

Dominantným prvkom filmu je príroda, jej všemocnosť, rozmanitosť. Svoje podoby strieda pod vplyvom vyvíjajúcej sa situácie a zároveň zvýrazňuje divákove emócie. Jej krása je v kontraste s tragédiou postáv a jej premenlivosť s myšlienkou zastavenia času, uviaznutia v osemnástom a devätnástom roku života (ako hovorí Naoko). Postavy starnú a musia čeliť nielen vlastnej sexualite, ale aj smrteľnosti blízkych či krehkosti medziľudských vzťahov. Množstvo informácií nám taja, nemôžeme poznať príčinu správania. Tento jav zrejme ovplyvňuje otázka dôvery, ktorá je tiež jedným z kľúčových problémov príbehu. Tri ústredné postavy si vytvorili akoby vlastnú realitu, mierne poetickú, mierne tragickú. Nereagujú na problémy súčasnosti (nevyjadrujú sa k vojne vo Vietname, aj keď ostatní študenti v uliciach otvorene protestujú) a na problémy vlastnej existencie (bývanie a príjem netvorí ani vedľajší motív). Na otázky poznajú univerzálnu odpoveď: „Nie všetko sa dá vysvetliť.“ Teda ak niekoho miluješ, nepotrebuješ všetkému porozumieť. V našom prípade: ak milujete film, tak nevyžadujte od režiséra explicitnosť príbehu.

Konečný verdikt:★★★☆☆

Film, ktorého hlavným „hýbateľom“ sú postavy ponúka nezvyčajné pohľady na život. Jeho minutáž sa môže zdať až zbytočne dlhá, no na dostatočne silné vyjadrenie vnútorného obsahu a  myšlienky je to zrejme nevyhnutné. Ako čitateľ však považujem toto filmové spracovanie za zbytočné, málo (ak vôbec niečo) prinášajúce oproti knižnému vydaniu.

Cieľová skupina:

Neodporúčam čitateľom knihy (ale určite im v tom nezabránim), pretože sklamanie pravdepodobne nastane. Film voľte len ak nepotrebujete množstvo akcie na plátne a pukance v ruke :).

Nórske drevo (Noruwei no mori), dráma, Japonsko, 2010, 133 minút, réžia: Anh Hung Tran, scenár: Anh Hung Tran, kamera: Ping Bin Lee, hudba: Jonny Greenwood, hrajú: Rinko Kikuchi, Ken’ichi Matsuyama, Kiko Mizuhara, Tetsuji Tamayama, Kengo Kôra, Reika Kirishima a ďalší…