Image Image Image Image Image Image Image Image Image Image

ArtBlog.sk – Hudba, Film, Divadlo, Literatúra | September 20, 2017

Scroll to top

Top

Ľudia sú ovce

| On 10, Sep 2011

Ako sa zdá, človek si nemôže byť istý azda ničím. Jedna veľká  istota tu však bola, je, a zrejme ešte aj dlho bude. Ľudská hlúposť.

Ak sa v minulosti delili ľudia na silnejších a slabších, tak postupom času sa začali deliť na manipulátorov a zmanipulovaných. Inak povedané, na tých, ktorí určujú smer a tých, ktorí ich nasledujú. A tu už vôbec nešlo o fyzickú silu. Vzorec je jednoduchý – dobrá rétorika, charizmatický vzhľad (pretože pekným sa skôr uverí ako tým škaredým) a hlavne presvedčiť ľudí, že myslím len na ich dobro a všetko ostatné je passé.

Nedávno som si všimol jeden fenomén, ktorý (aspoň pre mňa) posunul hranice manipulácie.  Nie je potrebný charizmatický vzhľad a váš jazykový prejav môže mať aj „chiby“. Stačí ak si vytvoríte na istej sociálnej sieti stránku či skupinu typu „Najlepšie sa mi číta na záchode“ a hneď máte  tridsaťtisícovú fanúšikovskú základňu.
Je až zarážajúce, že sa ľudia zasa a znova prihlasuju do skupín “kto videl môj profil” alebo “zmeň si farbu”, aj keď vidia, že to nefunguje.

Len dve veci sú nekonečné: vesmír a ľudská hlúposť. Ale tým vesmírom si nie som celkom istý.
(A. Einstein)

Táto moja úvaha zrejme nesúvisí priamo s umením, no udalosti posledných dní ma prinútili reagovať.

Surfujem len tak po spravodajských stránkach a čítam diskusie. A tu zrazu komentár:  „Už som vytvoril päť skupín R.I.P. Pavol Demitra, keď tam bude okolo 100 000 fanúšikov, predám to nejakej spoločnosti na reklamu.“ V prvom momente som bol šokovaný z celej udalosti, preto som na tento komentár zabudol. Ale po istom čase si uvedomujem, ako ľudia dokážu zarábať aj na takej tragickej udalosti. Stačí byť len dostatočne rýchly a kreatívny. Na internete koluje množstvo ponúk na predaj stránok z Facebooku. Čím viac fanúšikov, tým lepšie. Stačí si všimnúť, že postupne sa stránky premenujú, alebo sa na nich začnú objavovať reklamné odkazy. Tieto odkazy majú vysokú efektívnosť, pretože behom pár sekúnd sa objavia niekoľkým tisícom používateľom a priznajme si, mnohí z nás na ne aj kliknú.
Nehádžem všetky skupiny do jedného vreca. Sú stránky, ktoré nemajú takéto ambície a dokonca sú niektoré aj užitočné. Ale akonáhle vidím to povestné „najprv klikni na LIKE a potom musíš pozvať všetkých priateľov a daj zdieľať“, tak sa nemôžem zbaviť pocitu, že administrátorom ide len o to mať pod sebou čo najviac ľudí.

Myslím si,  že ak chcem niekomu vzdať úctu, urobím to tichou spomienkou, modlitbou, či zapálením sviečky. Ale dávať „Páči sa mi“ na niekoho smrť? Prestaňme už konečne žiť virtuálnym svetom na sociálnej sieti, kde sme sa naučili všetko odbavovať jedným kliknutím na „LIKE“!

Paľo a všetci ostatní, odpočívajte v pokoji!

 

P.S: Dole pod týmto článkom je možnosť diskusie. Zaujímalo by ma, čo si o tom myslíte Vy…

Komentáre

  1. Martin Pavelka hovorí:

    Nemám čo veľmi k tomu dodať. Stotožňujem sa s tým čo si napísal, vidím to presne rovnako.

  2. David hovorí:

    Nedávno sme s kolegami rozoberali, že ako môže niekto kliknúť “LIKE” na stránku, ktorá sa volá RIP Demitra a podobné? Viem, že FB nemá iné tlačítko (našťastie!), ale lajknúť to nevidím ako rozumné riešenie. Zdielať áno, no dať “LIKE”? Mám pravdu, alebo som len staromódny?

  3. Martin Pavelka hovorí:

    Podľa mňa je nezmyselné už samotné vytvorenie a následné zdieľanie skupiny RIP Demitra. Asi som ešte viac staromódny.

  4. Jozef Ovečka hovorí:

    Práve som čítal článok, kde niekto rátal tie skupiny. A čo myslíte, koľko ich je? Ku dňu 12.09.2011 je ich (údajne) presne 130!

    Malá poznámka na záver: Tiež som sa dočítal, že autorom stránky R.I.P. Pavol Demitra je 17-ročný pubertiak (ktorý je údajne tiež administrátorom stránky “Čo máte v tom kufri?” “Ako to mám vedieť?” “Jaj, pán je zo Slovenska..” xD
    Keď ľudia upozornili na nebezpečenstvo predaja stránky na komerčné účely, boli zo skupiny vyhodení a ich komentáre zmazané.