Krásne infantilný debut dua Cults (Hudobné recenzie)

| On 21, Jún 2011

Cults – Cults

Cults – CultsV poslednej dobe sú akoby na vzostupe dvojice. Nie partnerské, ale hudobné. Teda mnohé z nich sú aj partnerské. Patria medzi ne aj Madeline Follin a Brian Oblivion tvoriaci duo Cults (nemýliť si s britskou hard-rockovou skupinou The Cult). Po vydaní svojho prvého singla, niekoľkých pokusných trackov na internete a pozitívnej vlne ohlasu online komunity sa rozhodlo veľké vydavateľstvo Columbia Records pridať si ich na svoju súpisku. Nástup do extraligy bez vydania albumu sa rýchlo rozkríkol a všetci s napätím očakávali, aké ohlasy budú na debut. Prvý eponymový album vyšiel nedávno a reakcie sú veľmi pochvalné. Cults nehrajú náročnú hudbu, inšpirujú sa populárnou hudbou šesťdesiatych rokov a šikovne zabudovali zvuk súčasnej doby použitím syntetizátorov a minimalistických samplov. Napriek trojakordovým skladbám neznejú primitívne a chytľavým melódiám málokto odolá. Krásne infantilný debut, ktorý sa podaril dvojici z New Yorku neašpiruje na nahrávku roka, no podobne ako v minulý rok nenápadne prerazili Sleigh Bells, sú stredobodom pozornosti Cults. Zaslúžene.

Cults – Cults (2011), Columbia Records, indie/pop

Eddie Vedder – Ukulele Songs

Eddie Vedder – Ukulele SongsSvojím prvým sólovým debutom dokázal Eddie Vedder, že je skvelý pesničkár aj hudobník. Potvrdil tak len svoju dobrú povesť vybudovanú v čele rockovej skupiny Pearl Jam. Album Into The Wild vydaný v roku 2007 ako pesničkový soundtrack k rovnomennému filmu nielenže výborne dotváral atmosféru snímky, ale získal aj niekoľko ocenení a skvele funguje aj bez obrazu. Najnovší samostatný počin rodáka z Illinois pripomína dopredu prehratý súboj. Ukulele Songs obsahuje šestnásť skladieb, na ktorých sa interpret doprevádza na ukulele a miestami počuť violončelo. Vedder má naozaj zaujímavý a pútavý hlas, výborne spieva a zdá sa, že hra na ukulele mu nie je cudzia. Avšak na to, aby zaujal, potrebuje poslucháča presvedčiť originálnym zážitkom. Ani počas jednej piesni nepríde moment prekvapenia a všetko osciluje okolo rovnakého tempa bez výraznejšej melódie. Po chvíli začne album nudiť a ani spevákov známy barytón ho nezachráni pred touto prehrou. Na druhej strane môže dobre slúžiť ako nenáročná sprievodná hudba k romantickému večeru, kedy určite nebude vyrušovať.

Konečný verdikt:★★½☆☆

Eddie Vedder – Ukulele Songs (2011), Monkeywrench/Universal-Island, folk

Fink – Perfect Darkness

Fink – Perfect DarknessNezávislé vydavateľstvo Ninja Tune už niekoľko rokov predstavuje kvalitu v tom čo robí. Keď sa pozriete na zoznam interpretov, ktorých združuje, nájdete veľa zvučných mien súčasnej hudobnej scény, no tiež niekoľko menej známych. Ich spoločným menovateľom je skvelá hudba, ktorú tvoria. Patrí medzi nich aj Fink, najskôr sólo projekt Fin Greenalla, v súčasnosti vystupujúci ako trio. Piaty album Perfect Darkness pokračuje v akustickom duchu piesní, ale hudobníci sa snažia šikovne zakomponovať elektronické prvky bez toho, aby poslucháč postrehol nejaký syntetický zvuk. Greenallov hlas a doterajšia tvorba by sa mohla radiť do rovnakej kategórie ako napríklad José Gonzales alebo John Legend (s ním niekoľkokrát spolupracoval). Avšak na rozdiel od nich vie pritvrdiť a skladby dostávajú energickejší ráz. Inšpiráciu blues a acid-jazzom, na ktorých v mladosti vyrastal, cítiť naprieč celou platňou a vynikajú najmä pri Honesty alebo Wheels. Perfect Darkness je ďalším hudobným drahokamom Ninja Tune, ktorý si môžu vyložiť do svojho výkladu.

Fink – Perfect Darkness (2011), Ninja Tune, blues/indie-folk