Image Image Image Image Image Image Image Image Image Image

ArtBlog.sk – Hudba, Film, Divadlo, Literatúra | October 22, 2017

Scroll to top

Top

Útek zo Sibíri – púšťou a sibírskym pralesom

Útek zo Sibíri – púšťou a sibírskym pralesom

| On 14, Jún 2011

Peter Weir, tento dnes takmer sedemdesiatročný Austrálčan, si počas svojho života vyskúšal viacero pozícií vo filmovom biznise. Cez asistenta produkcie po herca v nepatrných televíznych filmoch sa dostal do úlohy producenta, scenáristu a režiséra. A práve v tej poslednej trojkombinácii vznikal po siedmich rokoch odmlčania jeho najnovší film Útek zo Sibíri.

Útek zo Sibíri

Po snímkach ako Svedok (1985), Spolok mŕtvych básnikov (1989) a Truman Show (1998) sa Weir vracia k tematike vojny v 20. storočí. Pred dvoma dekádami pod jeho taktovkou cestoval Mark Lee a Mel Gibson na polostrov Gallipoli, kde sa odohrávala jedna z veľkých bitiek prvej svetovej vojny. Ako už napovedá nadpis, v súčasnom Úteku zo Sibíri pôjde o presný opak, aspoň čo sa týka nasmerovania cesty hlavných hrdinov. Jim Sturgess a jeho skupinka medzinárodných väzňov z nehostinnej krajiny utekajú pred dôsledkami druhej svetovej vojny. Spoločnou črtou týchto vojnou motivovaných snímok je weirovská drobnokresba hlavných postáv a dohľad nad historickými skutočnosťami. Korektnosť diania v gulagoch režisér konzultoval s Američankou Anne Applebaum, ktorá za svoju prácu Gulag: A History získala v roku 2005 Pulitzerovu cenu.

Dianie vo filme by sa dalo opísať jednou vetou: Odsúdili ich, ale podarilo sa im utiecť a kráčali dlho až kým prišli domov. Vykonštruované uväznenie a odsúdenie je zobrazené minimalisticky – jeden rozhovor, slzy a pero. Paradoxom vo filme o úteku je však úplné vyškrtnutie pasáže o samotnom akte úniku. Práve tento detail vynechania však diváka núti zamerať sa niekam inam, ako na vybičované scény, pri ktorých by si zaryl nechty do dlaní. Núti hľadieť na púť a jej strasti, akými sú, napríklad, sibírsky vietor a zima, hlad a únava, púšť a horúčavy. Chronologicky vyskladaný príbeh a prírodné intencie postupne vyťahujú z postáv osobnostné črty. Ich charaktery, najmä pri hercoch vo vedľajších úlohách, však ostávajú len pri istých stereotypoch – zločinec so zajačím srdcom Valka (Collin Farell), vtipálek Zoran (Dragos Bucur), umelec Tomasz (Alexandru Potocean), podlomený kňaz Voss (Gustaf Skarsgård), drsňák Smith (Ed Harris) a nakoniec v hlavnej úlohe šikovný dobrák Janusz (Jim Sturgess). Pre zjemnenie či už deja, či už čisto mužskej skupiny, prichádza ako jar na plátno mladučká Saoirse Ronan v úlohe klamárky Ireny.

Útek zo Sibíri

Útek zo Sibíri by sa dal označiť ako dramatizovaný cestopis s uveriteľnými detailmi, ku ktorým vo veľkej miere prispel aj akcent hlavných protagonistov. Takzvaní dialekt tréneri si podali všetkých hercov zaradom. Dokonca páni Farell a Sturgess a slečna Ronanová mali svojich vlastných osobných strážcov prízvuku. K významným výstavbovým prvkom patrí v tomto prípade aj zvuk a hudba. No nemožno o nej ako dobre nastavenej hovoriť po celé trvanie filmu. Z tohto hľadiska je lepšia prvá polovica, kde počujeme prevažne len pôvodné zvuky okolia. Aj takéto pre niekoho drobnosti podopierajú túto filmársky kvalitnú snímku.

Záverečných pár minút môže niekto odsúdiť ako prehnaný pátos, no rovnako ho možno vnímať symbolicky. Weir sa kolážou archívnych záberov snažil umocniť šírku pojmu: putovanie. Cesta utečencov za slobodou nespočívala len v tých pretrpených 4000 míľach a tiež, že neboli jediní na cestách obchádzajúcich komunistický režim.

Konečný verdikt:★★★★☆

Vyše dvojhodinová minutáž nie je veľmi príťažlivá, miestami pôsobí film vláčne. No milovníci cestopisov a drámy pretkanej množstvom panoramatických záberov si prídu na svoje.

Cieľová skupina:

Vo filme sa len zrkadlí problematika druhej svetovej vojny. Dokonca viac než vojna vystupuje do popredia komunizmus, ruská xenofóbia a hon na špiónov. Nenájdete v ňom žiadne scény veľkých bitiek, stratégií či krvavé strielačky. Takže pozrieť si ho môže každý, kto obsedí 130 minút v kine na jednom mieste.

Útek zo Sibíri, dráma/dobrodružný, USA, 2010, 133 min., réžia: Peter Weir, scenár: Peter Weir, Keith R. Clarke, hudba: Burkhard von Dallwitz , hrajú: Jim Sturgess, Colin Farrell, Ed Harris, Alexandru Potocean, Dragos Bucur, Saoirse Ronan, Gustaf Skarsgård, Mark Strong, Zahary Baharov a ďalší.

 

Komentáre

  1. Ivana Krekáňová hovorí:

    Prekvapilo ma, že to režisér konzultoval s Anne Applebaum, to som vôbec nevedela (ani že ešte žije ;-)), jej históriu gulagov mám doma a týmto u mňa film hneď stúpol na hodnote…

    1. Dávid Tvrdoň hovorí:

      Škoda, že film nepoukázal viac na dianie v gulagu a úvodné stretnutie a motivácia väzňov, ktorí sa rozhodli utiecť, boli uponáhlané. Privítal by som prvú polovicu filmu v tábore a druhú na ceste, pretože to naozaj bolo miestami vláčne, aj keď kamera a pohľady na krajinu sa mi veľmi páčili.

      1. PR servis hovorí:

        > Ivana: Anne ma nejakých 46 rokov ak sa nemýlim a jej meno bolo dokonca aj v záverečných titulkoch
        > Dávid: to s tým dianím v gulagoch mohlo byť trošku viac hutnejšie. keď som sledovala putujúcu skupinku nechápala som ako sa tam ocitli niektorý ľudia