ArtBlog.sk – Hudba, Film, Divadlo, Literatúra | October 22, 2017

Legendárni Beastie Boys s novým albumom (Hudobné recenzie)

| On 23, Máj 2011

The Antlers – Burst Apart

The Antlers - Burst ApartBrooklynská formácia The Antlers nie je na scéne nováčikom a súčasná platňa je štvrtou v ich diskografii. Napriek tomu prerazili až predchádzajúcim srdcervúcim konceptuálnym albumom Hospice o umierajúcom dievčatku. Kritici sa nestíhali predbiehať v pochvalách a hudobníci vypredávali koncerty. Dva roky od uplynutia tohto ošiaľu prichádzajú s ďalším pokračovaním. Väčšinou býva ťažké aspoň trochu napodobniť predošlý úspech, ale podarilo sa. Síce Burst Apart nepodporí vaše samovražedné sklony ako jeho predchodca, stále sa však dokáže dostať dostatočne pod kožu a pomaly na poslucháčovi pracovať. Rozdiel tiež počuť v štýle hudby. Kým Hospice sa hlásil k post-rocku, teda melancholickým pomalým piesňam, súčasný počin má eklektickejší nádych. French Exit pôsobí world music rázom, naopak Parentheses sa štylizuje do trip-hopového sveta a No Windows dýcha elekro-popom. Trojica interpretov nesklamala a pripravila dôstojného nástupcu. Burst Apart je ľahší na počúvanie (v porovnaní s predchodcom) a má potenciál osloviť väčší počet ľudí. K dokonalosti mu chýba len kúsok tajuplnosti. (D. Tvrdoň)

The Antlers – Burst Apart (2011), Frenchkiss Records, post-rock/indie-rock/dream-pop

Beastie Boys – Hot Sauce Committee Part Two

Beastie Boys - Hot Sauce Committee Part TwoVždy je zaujímavé sledovať vývoj kultových kapiel, ktoré stále skladajú nové piesne a vydávajú albumy. Väčšina sa vezie na vlne úspešnej minulosti a ľuďom nejaký čas trvá, kým ich odhalia. Recyklujú vlastné staré nápady a dávajú im „nový šat“. Aj keď Beastie Boys kult predstavujú, zostali sami sebou a vyše tridsať rokov robia hudbu, aká sa im páči. Existuje veľa zaujímavých faktov z ich minulosti, kvôli ktorým právom dostávajú titul legendy. Najdôležitejším však zostáva skutočnosť, že nikdy nevplávali do stredného prúdu, ale stáli mimo a predsa prerazili na vrchol. Hot Sauce Committee Part Two sa môže javiť mladšiemu poslucháčovi ako historický hip-hop a vlastne má pravdu. Ani dnes Beastie Boys nepozerajú na trendy, pokračujú vo svojskej tvorbe, možno nie modernej, no o to zaujímavejšej. Pre starých fanúšikov určite povinnosť, pre mladších nefanúšikov môže album sprostredkovať výlet do nepoznaných kútov, ktoré ešte neobjavili a stoja za prebádanie. (D. Tvrdoň)

Beastie Boys – Hot Sauce Committee Part Two (2011), Capitol, alternative/hip-hop/rap

Susheela Raman – Vel

Susheela Raman - VelVymenovať štýly, z ktorých čerpá Susheela Raman vo svojom najnovšom albume by bol hrdinský čin. Pri počúvaní človeku napadne nepreberné množstvo súvislostí a paralel. Skladby sú nevšedne pestré a pre niekoho môže byť až zarážajúce, že sa práve takýto výber dostal na jeden album. Línia plynúca celým časom je indická kultúra a živelnosť. Niekde silnejšia, pričom exotiku a jej vplyv cítiť intenzívne (Vel Undu, Daga Daga), inde slabšia (Magdalene, Cargo), napríklad Fools znie skoro ako čisto pesničkárska záležitosť. Myslím si, že Susheela berie priamo aj nepriamo z toho, čo počas života zažila. Jej rodičia sa z Indie presťahovali do Londýna. Vyrastala v európskom prostredí, ale v mladosti žila indickou klasickou hudbou. Zmes indickej kultúry a európskeho prostredia pôsobí v tomto prípade obzvlášť špecificky a invenčne. Žiaden iný world music album ma doposiaľ takto neoslovil. Nehanbím sa udeliť najvyššie hodnotenie, možno aj preto, lebo som nepočul debut (nominovaný na Mercury price 2001) a ani ďalšie tri albumy. Vel (v poradí piaty) je odvážny, ale prirodzene spracovaný. Jasný autorský rukopis a žiadne klišé alebo gýč, čo sa mi zdá v dnešnej dobe jedinečné. (M. Kubačka)

Konečný verdikt:★★★★★

Susheela Raman – Vel (2011), Pid, world music