Image Image Image Image Image Image Image Image Image Image

ArtBlog.sk – Hudba, Film, Divadlo, Literatúra | November 18, 2017

Scroll to top

Top

Danger Mouse & Daniele Luppi – Rome

Danger Mouse & Daniele Luppi – Rome

| On 20, Máj 2011

Viete si predstaviť film bez hudby? Bratia Coenovci za taký (Táto krajina nie je pre starých) získali Oskara. A čo album s filmovou hudbou bez existujúceho filmu? Od deväťdesiatych rokov vznikajú ako na bežiacom páse. Skôr horšie ako lepšie, no všade sa nájde výnimka. Netradičná spolupráca talianskeho skladateľa Daniele Luppiho a súčasného úspešného producenta Danger Mouse sľubovala spočiatku veľké očakávania, ktoré interpreti sčasti naplnili, ale občas to škrípe.

Spolupráca dvoch hlavných tvorcov trvá už niekoľko rokov. Obaja majú za sebou úspešnú kariéru na hudobnej scéne a rovnako obaja stáli väčšmi v pozadí (štúdiový producent, skladateľ) ako v popredí. Nápad vytvoriť spoločné dielo vznikol pred viac ako piatimi rokmi. Inšpiráciou sa stala hudba zo spaghetti westernov a myšlienka na oživenie tohto žánru. Začali spolu obchádzať Taliansko a hľadať vhodné podnety.

Okrem toho, že si na spev pozvali dve veľké mená z úplne opačného hudobného sveta (Jack White a Norah Jones), celý počin nahrávali v priestoroch, kde kedysi pôsobil Ennio Morricone. Akoby nostalgie nestačilo, orchester sa skladal z rovnakých hudobníkov, ktorých počuť na soundtracku k filmu Dobrý, zlý a škaredý. Aj keď sa jedná o “veteránov”, treba ich výkon pochváliť, pretože vytvorili správnu atmosféru niekdajších filmov z divokého západu.

Autori (Danger Mouse a Daniele Luppi) zvolili pri produkcii alternatívu, v ktorej sa väčší dôraz kladie na spievané skladby, ako na inštrumentálne. V tom spočíva aj menší kameň úrazu. Pri počúvaní nie je celkom jasné, či chceli nadviazať na Morriconeho a pokračovať v jeho stopách, alebo sa len voľne inšpirovať a vyprodukovať vlastný originálny materiál. Zdá sa, že z každého kúsok. Nepodarilo sa to však uskutočniť tak geniálne, ako sme od nich zvyknutí. Kým piesne znejú súčasne, inštrumentálne časti až priveľmi kopírujú staré melódie a chýba im silnejší motív.

Duo Jack White a Norah Jones predstavujú dva rozdielne spevácke prístupy. Práve rozdielnosť hlasov dodáva pesničkám jedinečnosť. Season’s Tree, Two Against One a Black zhmotňujú vrchol snaženia, pričom ostatné skladby splývajú do jednej masy. Niežeby boli zlé, ale veľmi sa od seba nelíšia. Spomedzi medzihier rezonuje najviac Her Hollow Ways, avšak dlhšia rozvitá verzia s rovnakým názvom zaradená na záver, stráca pôvodné čaro.

Konečný verdikt:★★★☆☆

Rome má symbolizovať prepojenie minulosti a súčasnosti, objavovanie tajomstiev starého Talianska a vzdanie holdu jednému z najslávnejších skladateľov filmovej hudby. Pri prvom počúvaní žasnete nad muzikálnym oživením westernov, oceníte snahu vniesť originalitu do tohto sveta a očaria vás obaja speváci. Problém nastáva po ukončení počúvania, kedy márne hľadáte v pamäti silnejší moment, ktorý sa vám vryl do pamäti. Aj napriek tomu, že ide o veľmi príjemnú hudbu.

Cieľová skupina:

Ak ste fanúšikovia spaghetti westernov a páči sa vám atmosférická hudba divokého západu, nebudete veľmi sklamaní; počas práce na Rome nahral Danger Mouse album Broken Bells a niektoré melódie ho pripomínajú, takže v prípade, že sa vám páčil, poteší vás aj tento; odporúčam všetkým, ktorí si nevedeli, tak ako ja, predstaviť spevácke duo Norah Jones a Jack White.

Danger Mouse & Daniele Luppi – Rome (2011), Parlophone, alternative/classical