ArtBlog.sk – Hudba, Film, Divadlo, Literatúra | November 18, 2017

Bratislavské elektronické duo prichádza s ambicióznym debutom (Hudobné recenzie)

| On 16, Máj 2011

Pjoni & Ink Midget – EP

Pjoni & Ink Midget – EPZa pseudonymami Pjoni & Ink Midget sa skrývajú dvaja mladí chalani z Bratislavy. Adam (Ink Midget) a Jonatán (Pjoni) sú také malé, no jasne žiariace hviezdy domácej elektronickej scény. Koncom apríla im vyšlo debutové dvoj EP, ktoré si jednoznačne títo talentovaní mladíci zaslúžia. Obaja balansujú na pomedzí rôznych žánrov a podžánrov elektronickej hudby. Ako prvý sa nám predvedie Adam, ktorého remeslom je hlavne sampling a hoci je ešte len „učeň“, nemožno mu uprieť zručnosť. Jeho set je nabitý zvukovými experimentami industriálne-noisového charakteru, ktoré sú podporené tanečnými rozlámanými beatmi. Hitovkou je agresívne nadupaná Similiar Ache. Jonatán je poetickejší a melancholickejší. Jeho muzika je viac krehká, hoci nie je núdza ani na drsnejšie pasáže. Ten iný pocit je spôsobený určite použitím jeho vokálu, ktorý veľmi umne efektuje cez kaoss pady. Úvodná skladba So sorry je vďaka tomu priam srdcervúcou baladou hľadaní a strácaní. Dojímavú clivotu cítiť aj v ostatných dvoch skladbách i keď je pomerne často prerušovaná schizofrenickými až epileptickými záchvatmi, ktoré Pjoni produkuje na starých kazeťákoch, detských synťákoch a iných bizarných „hračkách“. Pjoni & Ink Midget stvorili ambiciózny debut, ktorý možno nespraví dieru do sveta, no určite neurazí žiadneho fanúšika avantgardnej elektroniky. (M. Pavelka)

Pjoni & Ink Midget – EP, 2011, EXITAB rec, old-school warp, industrial, trip-hop, experimental

Panda Bear – Tomboy

Panda Bear - TomboyNoah Lennox, vystupujúci pod menom Panda Bear, je zakladajúcim členom experimentálnej formácie Animal Collective. Charakteristickou črtou jeho sólovej aj skupinovej tvorby je elektronická produkcia hudby a vrstvenie zvukových textúr. Nový počin Tomboy predstavuje posun z tejto pozície. Do popredia sa dostáva spev a elektrická gitara. Popri mnohých elektronikoch má Lennox obrovskú výhodu. Vie dobre spievať a jeho chlapčensky znejúci hlas dodáva piesňam špecifické čaro. Pridaním chorusového efektu vzniká pocit, akoby skladby spieval chlapčenský zbor v psychedelickom štýle neskorých osemdesiatych rokov. Doprovodom skreslenou gitarou podfarbenou zašumenými synth-popovými zvukmi dosahuje snový pocit. Ak by ste si zavreli oči, pustili úvodnú You Can Count On Me alebo Slow Motion, tak sa ocitáte v imaginárnom svete, pričom hudba zážitok len znásobuje. Je to určite zaujímavý posun od komplikovaných vrstvení a poslucháčsky znie Tomboy oveľa príjemnejšie ako predošlá tvorba. Avšak môže sa stať, že niekde v polovici snívania, teda počúvania albumu, by ste si žiadali aspoň nejakú melodickú zmenu, ktorá ale neprichádza. Máte na výber, buď dopočúvate a s najväčšou pravdepodobnosťou veľmi príjemne zaspíte, alebo zmeníte CD v prehrávači. (D. Tvrdoň)

Panda Bear – Tomboy (2011), Paw Tracks, experimental/psychedelic-pop

Wild Beasts – Smother

Wild Beasts - SmotherNovinka od britskej indie-rockovej/dream-popovej skupiny potvrdzuje, že štvorica hudobníkov patrí k najzaujímavejším zjavom ostrovnej scény. Nielenže sa ich tvorba vyvíja novými smermi, ale stále sa snažia hľadať inšpiráciu na iných miestach. Smother zapadá do súčasného synth-orientovaného hudobného sveta, ale namiesto vykopávania starých syntetizátorov a oprašovania ich klávesov, sa pokúsili o aktuálny zvuk a podarilo sa im to. Album môže znieť spočiatku mierne minimalisticky, no postupne rozvíja svoje myšlienky, košatí sa a vrcholí záverečnou a najdlhšou skladbou End Come Too Soon. Wild Beasts uvádzajú ako inšpiráciu rozmanitý zoznam vplyvov od minimalistického skladateľa Steve Reicha po románovú klasiku Mary Shelley Frankenstein. Najväčšie špecifikum, podľa ktorého vypichnete ich pieseň kedykoľvek v rádiovom éteri, predstavuje spevákov falzet balansujúci na hrane znesiteľného spevu a nepríjemného piskotu. Smother stavia na pomalých melódiách, ktoré postupne gradujú do intenzívnejších intencií bez toho,  aby narúšali intímnu atmosféru vytvorenú na začiatku. Za predposlednú platňu Two Dancers získali nomináciu na Mercury Prize. Pri počúvaní aktuálneho počinu sa zdá, že by nomináciu mohli tento rok premeniť na víťazstvo. (D. Tvrdoň)

Wild Beasts – Smother (2011), Domino Records, indie-rock/dream-pop/art-rock