Image Image Image Image Image Image Image Image Image Image

ArtBlog.sk – Hudba, Film, Divadlo, Literatúra | November 21, 2017

Scroll to top

Top

Na Mamuta!

Na Mamuta!

| On 12, Máj 2011

Film je kolektívne dielo. Na tvorbe sa podieľajú umelecké i technické zložky. Z pohľadu diváka je však najväčším „šéfom“ režisér. Každý má vlastnú víziu „pretavenia“ scenára do audiovizuálnej podoby, a preto môže delenie režijnej stoličky ľahko skončiť nezhodami, kompromismi či nepodareným filmom. Týmto prípadom však nie je francúzska dvojica Kevern-Deléphine, ktorá spolupracovala na niekoľkých snímkach vrátane Na Mamuta!.

Na Mamuta!

Hlavnou postavou je Serge (Gérard Depardieu) nastupujúci do dôchodku. Mnohí sa tešia na obdobie, kedy si konečne oddýchnu od pracovných povinností a zvyšok života strávia s vnúčatami, skladaním puzzle či pozeraním televízie, no film nám ukáže, že to nie je vždy také jednoduché. Ak chcete dostať dôchodok, musíte mať potvrdenie z každého zamestnania. Ako postupne zisťujeme, Sergeove pracovné skúsenosti sú síce rozmanité, no ťažko dokázateľné, a preto nasadá na časom i spomienkami zaprášenú motorku Mammut a vydáva sa na cestu hľadania bývalých kolegov a miest, kde pracoval. Z nádejnej drámy či komédie tak vzniká road-movie plná bizarných situácií a ešte bizarnejších ľudí.

Zaujímavou, no nie nevšednou, je formálna stránka diela. Od kameramana nečakajte hollywoodsky „čisté“ zábery, ale skôr dokumentárny pohľad navodzujúci pocit priamej účasti. Časté flashbacky odlišuje od prítomnosti rozličná textúra obrazu. V zásade platí: čím väčšia zrnitosť, tým väčšia pravdivosť. Retrospektívu filmári prinášajú aj zvukom, teda zachovávajú obraz súčasnosti s dialógmi z minulosti. Neboja sa ani využívať celú paletu veľkostí záberov od detailov až po veľké celky snímajúce putovanie hlavnej postavy. Jazdu na motorke sprevádza veľmi príjemný soundtrack, ktorý nám pomáha odpútať pozornosť od niektorých šokujúcich scén a vnímať jednoduchosť prírody a slobody. Môže sa vám zdať, že príbeh sa „točí“ len okolo Sergea, no Kevern-Deléphine našťastie zvolili paralelnú montáž. Druhú, priam rovnocennú líniu tvoria udalosti okolo Sergeovej manželky Catherine (Yolande Moreau). Pracovníčka supermarketu je tiež súčasťou vcelku zvláštneho sveta, v ktorom je vzťah s telefónom často silnejší ako s človekom.

Na Mamuta!

Okrem „komédie“ s telefónmi film ponúka množstvo nevšedných momentov. Zoznámite sa tak s art brut umelkyňou, spievajúcim hrobárom, vznetlivým mäsiarom a inými. Snaha o hľadanie racionálnych príčin konania postáv vás rýchlo opustí . Sledujete situácie, ktorým sa v skutočnom živote snažíte vyhnúť, ale viete, že sa kedykoľvek môžu stať. Na otázku „Čo keď…?“ dostávate vtipné odpovede prostredníctvom menej i viac čudných ľudí. V konečnom dôsledku zisťujete, že sú (sme) nimi istým spôsobom všetci.

Cieľová skupina:

Odporúčam fanúšikom Gérarda Depardieua, francúzskej kinematografie a návštevníkom filmových klubov. Ak však preferujete logickosť deja či konania postáv, snímke sa radšej vyhnite.