Cohenov jazz s príchuťou world music opäť boduje (Hudobné recenzie)

| On 09, Máj 2011

Avishai Cohen – Seven Seas

Avishai Cohen - Seven SeasJe zaujímavé, že tento izraelský kontrabasista a skladateľ sa dlho nevedel presadiť. Po presťahovaní do New Yorku sa pretĺkal pár rokov klubmi, až ho nakoniec posunula spolupráca s Kurt Rosenwinklom a najmä participácia na Coreovom akustickom sextete. Cohen vydáva po dvoch rokoch nový album, v poradí už dvanásty. Hudobník, ktorého Down Beat označuje ako jazzového vizionára, prináša album dýchajúci jasnou exotikou. Treba uznať, že fúzia etnických hudobných prvkov krajín Stredného východu a moderného akustického jazzu znie úplne prirodzene a mnoho nezainteresovaných poslucháčov nebude riešiť analýzy alebo podrobné rozbory skladieb. Hudba v tomto prípade plynie ako pokojná, ale mohutná rieka. Pozitívnym prvkom je aj hra klaviristu Shai Maestra, perkusie Itamar Doariho a dychová sekcia. Cohenov štýl, založený na bohatej rytmike a znamenitých harmóniách, oslovuje už dlhší čas hudobných kritikov. A pritom najväčšia výsada spočíva v tom, že táto hudba je prístupná aj obyčajným poslucháčom. (M. Kubačka)

Avishai Cohen – Seven Seas (2011), EMI, Blue Note, Jazz, Ethnic, Middle-eastern

tUnE-yArDs – W H O K I L L

tUnE-yArDs - W H O K I L LKeď sa povie experimentálna hudba, mnohí sa zhrozia a radšej si ukážku ani nepustia. Človek väčšinou hľadá hudbu, ktorá ho poteší a môže pri nej vypnúť, teda nemusí byť príliš sústredený, aby si ju vychutnal. Projekt tUnE-yArDs sa neprezentuje ako počin na relax, skôr ako dobrodružstvo, pri ktorom neviete, čo sa skrýva za ďalším rohom (v ďalšej piesni). Stojí za ním Američanka Merrill Garbus. Debut si nahrala sama na diktafón vo svojej obývačke a vydala najskôr na kazetovom nosiči, neskôr na vinylovej platni. Originálny zvuk oslovil mnohých poslucháčov a všimli si ju aj vydavateľstvá, konkrétne nezávislé britské 4AD. Druhý album W H O K I L L bol nahrávaný v štúdiu. V podstate zobrala prvotné nápady a spracovala ich do príjemnejšej (menej lo-fi) podoby. Charakteristickým sú pre ňu sample bicích nástrojov a vrstvené vokály. S obľubou využíva rôzne efekty a filtre na svoj hlas. Na prvé počutie sa môže zdať výsledok chaotický, no pri pozornejšom počúvaní zistíte, že pod všetkými vrstvami sa skrývajú zaujímavé skladby. (D. Tvrdoň)

tUnE-yArDs – W H O K I L L (2011), 4AD, experimental, indie-pop

Cat’s Eyes – Cat’s Eyes

Cat’s Eyes - Cat’s EyesČo si má poslucháč predstaviť pod spojením inteligentný pop? Hudbu, ktorá ho vzdeláva alebo nejakým spôsobom metafyzicky povznesie? Skôr by som to definoval ako skladby, ktoré neurážajú jeho inteligenciu. Piesne vyžadujúce použitie aspoň minimálnej mozgovej kapacity. Pri niektorých prevažuje text, pri iných hudba. Ideál je rovnováha medzi nimi. Formácii Cat’s Eyes sa podarila na eponymovom debute. Duo za projektom už má za sebou hudobnú minulosť. On (Angličan Faris Badwan) bol spevákom v kontroverznej indie-rockovej skupine a “preslávil” sa bitkou s fanúšikmi. Ona (Kanaďanka Rachel Zeffira s talianskými koreňmi) je operná speváčka, skladateľka a multiinštrumentalistka. Od úvodnej Cat’s Eyes po záverečnú pieseň I Knew It Was Over počúvame spojenie popu a klasickej hudby, rozprávajúce o vzťahu chlapca a dievčaťa. Svoju spoluprácu postavili na základoch populárnej hudby šesťdesiatych rokov. Výsledok však neznie dobovo, ale nadčasovo. (D. Tvrdoň)

Cat’s Eyes – Cat’s Eyes (2011), Polydor, alternative pop