Image Image Image Image Image Image Image Image Image Image

ArtBlog.sk – Hudba, Film, Divadlo, Literatúra | November 21, 2017

Scroll to top

Top

Režisér Peter Bebjak o filme Marhuľový ostrov

Režisér Peter Bebjak o filme Marhuľový ostrov

| On 05, Máj 2011

Nedávno sa v našich kinách objavil nový slovenský film Marhuľový ostrov. Aj keď bol film pre režiséra Petra Bebjaka celovečerným debutom, publikum i kritika ho prijali pomerne pozitívne. Peter Bebjak nám pootvoril dvere zo zákulisia tohto filmu.

Scenár filmu Marhuľový ostrov bol napísaný Petrom Lipovským, partnerom Szidi Tobias. Postava Babiky jej bola teda napísaná priamo „na telo“. Vedeli ste hneď, že film budete režírovať alebo si vás scenárista vybral dodatočne?

Pôvodne som ho točiť nemal. Scenár mal byť pre úplne iného režiséra, no vznikli vzájomné nezhody. Neskôr ho mala nakrúcať maďarská režisérka Eniko Eszenyi, no ani táto spolupráca nevyšla. Dohodli sme sa teda my dvaja. S Petrom sme potom museli scenár upravovať tak, aby sa páčil aj mne a bol som s ním stotožnený.

Zasahoval scenárista Peter Lipovský do filmu aj počas jeho samotného nakrúcania?

Film sa vyvíjal, posúval, niektoré veci sa museli upravovať, niektoré sa skomplikovali, napríklad aj tým, že nám zomrel jeden herec. Tým pádom scenár fungoval tak, že sa upravoval a tieto veci sa riešili. Celá „jesenná časť“ je nanovo prepísaná do podoby, akú sme vo filme videli, a na akej sme sa dohodli.

Marhuľový ostrov

Aký kľúč ste zvolili pri výbere hercov k jednotlivým postavám? Na jednej strane stojí známa a skúsená Szidi Tobias, na strane druhej nováčik Peter Nadasdi…

Pre Szidi to bolo priamo napísané, takže toto bolo dané už scenárom. Voľba ďalších hercov už vychádzala z toho, aby sme k nej našli adekvátnych partnerov – či už vekovo alebo herecky. Atilla Mokos je Szidiin spolužiak, poznajú sa, vzájomne sa rešpektujú a vedia sa inšpirovať. Preto som vedel, že jedna z postáv bude patriť Atillovi. Potom som hľadal niekoho na postavu jeho mladšieho brata. Na to sa robil kasting, vyberali sa herci, o ktorých sme vedeli, že ovládajú aj maďarčinu, aj slovenčinu, aby sa nám hodili. Rozmýšľali sme nad množstvom mien, veľa ľudí sme si zavolali, a tak sme sa dostali aj k Petrovi Nadasdimu. Ten kedysi študoval na VŠMU herectvo a bol v ročníku s hercami ako Robo Jakab, Lukáš Latinák či Vladimír Kobielsky. Potom ale odišiel na východ, kde bol kultúrnym referendom. My sme sa k nemu dostali a povedali sme si, že on je presne ten typ, ktorý potrebujeme.

Hrali ste vo viacerých filmoch, režírujete televízne seriály (napríklad Dr. Ludsky), film Marhuľový ostrov je váš celovečerný debut. Máte tendenciu štylizovať sa postupne do niektorej z týchto rolí alebo si viete predstaviť budúcnosť v ktorejkoľvek zo spomenutých polôh?

Herectvu sa nevenujem už asi päť rokov, ale neznamená to, že by som sa k nemu ešte nevrátil. Ak príde vhodná príležitosť, tak pokojne. Televízne veci sú dôležité aj kvôli tomu, že sú to veci, ktoré sa robia rýchlejšie a je to aj živobytie. Takéto veci živia mňa, živia firmu a tiež ľudí, s ktorými spolupracujem. Film je omnoho náročnejšia vec oproti televíznemu žánru – je to beh na dlhú trať. Veľmi dlho trvá, pokiaľ sa film vyrobí a tiež to stojí veľa peňazí. Bol by som rád, keby som podobne ako Woody Allen vyprodukoval ročne jeden film. To by bolo úžasné. Mne by dokonca stačil aj jeden film za dva roky.

Pozrime sa na slovenskú filmovú tvorbu v širšom pohľade. Je náročné na Slovensku vyprodukovať film?

Zatiaľ áno, pretože okrem štátneho nezáujmu – aj keď sú isté peniaze v rámci audiovizuálneho fondu – nám chýba podpora súkromného sektora. V Čechách už dávno súkromný sektor poskytuje filmom peniaze a podporuje ich. Na Slovensku je to len zanedbateľné percento a radšej sa podporia akcie, kde sa môžu manažéri dobre zabaviť, ako by podporili film.

Peter Bebjak (1970, Partizánske) vyštudoval herectvo na Divadelnej fakulte a réžiu na Filmovej a televíznej fakulte VŠMU. Ako herec pôsobil v rade slovenských divadiel a v televízii, účinkoval v rôznych celovečerných filmoch. Venuje sa dokumentárnej tvorbe (Najväčšie kriminálne prípady Slovenska, Najväčšie tragédie Slovenska), režíroval úspešný seriál Mesto tieňov a má za sebou celovečerný debut – Marhuľový ostrov.