Image Image Image Image Image Image Image Image Image Image

ArtBlog.sk – Hudba, Film, Divadlo, Literatúra | October 21, 2017

Scroll to top

Top

David Fray – koncentrovaná kreativita

David Fray – koncentrovaná kreativita

| On 18, Apr 2011

Ak chcete ako hráč klasickej hudby zapáliť ľudí v publiku, musíte horieť najprv sám. David Fray planie jasne a zreteľne, pričom okolo seba šíri hudobné posolstvo. Robí to neobyčajne, výrazne a miestami až extravagantne. Na zaujatie obecenstva si vytvoril vlastný svet. Svet, kde sa stretnú Beethoven, Mozart aj Schubert.

David Fray

Do povedomia poslucháčov sa dostal náhodou, keď v roku 2006 zaskakoval v Paríži. Na poslednú chvíľu odohral koncert za Hélène Grimaud a dosiahol fenomenálny úspech. Okrem fanúšikov mu triumf priniesol exkluzívne zmluvy s renomovanými vydavateľstvami. V debute u Virgin Classics prezentoval Bacha spoločne s Boulezom, čo je netradičná a smelá kombinácia. Nasledovali nahrávky Schuberta (Impromptus, Moments musicaux), Bacha a Mozarta (klavírne koncerty). Kritici aj publikum oceňujú technickú suverenitu, dôvtip a vynachádzavosť pri interpretácii baroka a majstrov prvej viedenskej školy. V jeho umení sa prepája fantázia a zmyselnosť spoločne s intelektom, ktorý nepochybne v jeho hre cítiť.

Repertoár (8. apríl, Konzerthaus, Viedeň) pozostávajúci výlučne z klasicizmu vzbudzoval rešpekt. Tri sonáty (v prvej časti: Mozart – D dur K 284c, Beethoven – D dur op. 28 “Pastorálna”, v časti druhej: Beethoven – C dur op. 53 “Waldstein”) spoločne s Fantáziou c moll K 475 od Mozarta si vyžadujú obrovskú mieru skúseností a síl, pričom dostane zabrať aj samotný poslucháč. Klavírna sonáta, jedna z najkomplexnejších skladieb aké boli pre tento nástroj komponované, je dôležitý útvar posledných dvoch storočí. Poskytuje pre skladateľa možnosť vyjadriť závažný obsah. Viacčasťová forma, v ktorej treba ovládnuť rýchle i pomalé celky, býva doživotným orieškom pre mnohých interpretov.

Bolo zaujímavé sledovať, ako si len 29 ročný klavirista poradí s takýmto programom. Priznám sa, Mozarta v obľube nemám, ale úvodnú sonátu som si vychutnal. Ľahkosť a spevnosť tónu v spojení s invenciou ma držali v napätí po celý čas. Nasledovala “Pastorálna” sonáta od Beethovena, ktorú považujem za vrchol večera. Fray vytvoril vlastnú predstavu, nemeckú presnosť s francúzskym šarmom, kde vládla masívna dynamika, lahodné legato a veľké emocionálne vypätie. Každá nota mala svoje miesto a ani jedna nota nevyšla nazmar. Konzerthaus vrúcne tlieskal.

Dalo sa očakávať, že po prestávke nebude výkon tak koncentrovaný, keďže už bolo odobratých množstvo síl. Predpoklad sa potvrdil, navyše vyplávali na povrch ďalšie problémy. Sonáta “Waldstein” neznesie bohaté pedálovanie, najmä v úvode zanikla zrozumiteľnosť témy. Konkrétne pri tejto sonáte by som aspoň v dieli Allegro con brio ubral zo snahy priniesť niečo nové, zápis by mal postačovať. Išlo by, možno paradoxne, aj o oživenie. Menej pedálu zjasní hru a treba dodať, že Fray odvážne balansuje na hranici vkusu klasicizmu, keď sa nebojí aplikovať niektoré vyslovene romantické prvky a jeho tón je vo väčšine času dokonale uhladený.

Moje hodnotenie ale nebude puritánske a odpúšťam taktiež zopár rýchlych pasáží za hranicou zrozumiteľnosti. David Fray totiž priniesol do Viedne niečo, čo prebralo tak často chladných návštevníkov Konzerthausu. Nefalšovaná plná náruč emócií zabodovala, lebo klaviristov ochotných podeliť sa bez pretvárky o svoje city je v dnešnej dobre málo. Navyše, ak je divák schopný tieto emócie prijať, úspech je spečatený.

Klavírny recitál: David Fray, 8. apríl 2011, Konzerthaus, Viedeň.

Program:
Wolfgang Amadeus Mozart – Sonate D-Dur K 284c (1777)
Ludwig van Beethoven – Sonate D-Dur op. 28 «Pastorale» (1801)
***
Wolfgang Amadeus Mozart – Fantasie c-moll K 475 (1785)
Ludwig van Beethoven – Sonate C-Dur op. 53 «Waldstein-Sonate» (1803-1804)
——————————————
Prídavky:
Robert Schumann – Kind im Einschlummern op. 15/12 (Kinderszenen) (1838), Der Dichter spricht op. 15/13 (Kinderszenen) (1838)
Johann Sebastian Bach – Partita Nr. 6 e-moll BWV 830 (1726-1731) (Allemande)

Komentáre

  1. Matej Dvonč hovorí:

    Zdravim!

    Myslím, že článok vystihuje podstatu hudobného prejavu tohto klaviristu, podmienený niekoľkými faktormi, z ktorých zaujíma popredné miesto práve spomínaná “koncetrovaná kreativita” ako ju autor invečne pomenoval.
    Čo sa osobných dojmov týka, môžem súhlasiť s autorom, okrem niektorých vecí, najmä čo sa interpretácie Beethovena týka, kde by som si vedel predstaviť trocha viac nekompromisného a strohého hrania, nielen v sonáte Waldstein, ale taktiež aj v Pastorálnej. Mozartova hudba v podaní Fraya mi prišla naopak absolútne prirodzená.
    Celkovo hodnotím koncert vysoko kladne, hlavne kvôli skutočnosti, že aj napriek dosť netradičnému, a až takmer “nepopulárnemu” programu z hľadiska dnešného poslucháča Fray dokázal udržať pozornosť publika počas väčšiny koncertu umným tlmočením myšlienok velikánov starej hudby modernému človeku, čím si získal môj rešpekt a obdiv.