Image Image Image Image Image Image Image Image Image Image

ArtBlog.sk – Hudba, Film, Divadlo, Literatúra | November 21, 2017

Scroll to top

Top

Iluzionista

Iluzionista

| On 30, Mar 2011

V kinách od 24. 03. 2011.

Konečne. Povedali priaznivci Sylvaina Chometa, keď po siedmich rokoch nakrútil druhý celovečerný film. Okrem Tria z Belleville tak máme možnosť zhliadnuť v kinách ďalšiu kvalitnú tradičnú animáciu, vytvorenú na základe nezrealizovaného scenára francúzskeho míma Jacquesa Tatiho, ktorý inšpiroval režiséra pri tvorbe hlavnej postavy.

Príbeh má pomerne jednoduchú dejovú líniu. Začína v Paríži na konci päťdesiatych rokov, kedy záujem o varietných umelcov klesá. Jedným z nich je aj postarší kúzelník, ktorý je pre mizivý úspech nútený meniť miesta pôsobenia, a preto sa z Francúzska premiestňujeme do rozličných ulíc Veľkej Británie. V jednej malebnej dedinke v Škótsku však okrem apatie stretáva aj mladé dievča, ktoré uverí kúzlam a aj možnosti zmeniť svoj život. Rozhodne sa ho sprevádzať na ceste pri hľadaní uplatnenia starého remesla v modernom svete. V Edinburghu sa ich životy vyvíjajú závisle na sebe, no inými smermi. Spôsob akými postavy zvládnu nečakanú zmenu vám za pomoci náznakov citlivo vyrozpráva príbeh sám.

Chomet sa nemôže chváliť množstvom filmov, no každý z nich nesie silný autorský rukopis. Ako známy odporca amerikanizácie vlepuje tento postoj rôznymi metódami do svojich diel. Najmarkantnejšie v debutovej snímke Stará dáma a holuby, no postupom času z intenzity uberal, a preto v Iluzionistovi nie je tento aspekt až natoľko výrazný. Okrem opitého Američana v kovbojských čižmách s hrubou kôpkou peňazí však často stretávame opitých Škótov (tento postoj autor nadobudol po dlhom pobyte v danej krajine). Režisér s obľubou využíva hyperbolu aj na ostatných postavách, ako pri zženštilých hudobníkoch z chlapčenskej skupiny či vychudnutej barovej speváčke. Typickým prvkom môžeme označiť výskyt obézneho domáceho zvieratka. V prvotine ním bol holub, v Triu z Belleville pes a v tomto prípade je ním zajac. Takisto v diele zanecháva odkazy na predošlé práce, napríklad hlavná postava z vyššie spomínanej krátkometrážnej animácie.

Chomet si zachováva svoj rukopis aj v grafickom prevedení. Ako oponent 3D animácie zostal verný klasickej kreslenej, na ktorej sa však podieľalo viacero animátorov. Náročnosť tvorby si uvedomíme pri vzhliadnutí množstva postáv, rozmanitej a detailne zachytenej prírode či práci so svetlom. Pri pozeraní človek nadobúda dojem hraného filmu, čo zapríčiňuje rôznorodosť záberov, v ktorých sú zastúpené celky, nadhľady, ale aj rôzne uhly snímania jedného priestoru. Vernému zobrazeniu prostredia napomáhajú najmä globálne známe pamiatky miest. Dôraz kladie na realizmus, ale zároveň ho kombinuje s fantastickými prvkami obsiahnutými v kúzelníkových trikoch a hyperbolách. V oboch celovečerných filmoch tiež využil prechod medzi čiernobielou a farebnou animáciou vyjadrujúc časový posun. Do snímky opäť zaradil aj stret animácie so zábermi hraného filmu prostredníctvom plátna v kinosále.

Dôležitou zložkou je zvuk, v ktorom sú takmer úplne eliminované slová. Zapríčiňuje to jazyková bariéra medzi hlavnými postavami, ale príbeh si ich nevyžaduje a dokáže rozprávať pomocou obrazov.

Zobrazenie okraja spoločnosti prezentovanej „skrachovanými“ artistami, klaunmi či kúzelníkmi odkazuje na kolobeh života, ktorý neustále prináša niečo nové, no zároveň berie staré. Samotná myšlienka sa tak dá vyjadriť už známym výrokom „Panta rhei“.

Iluzionista je vhodný pre všetky vekové kategórie, ktoré majú chuť spoznať či vychutnať čaro tradičnej animácie. Ak však túžite po napínavom a dobrodružnom deji plnom nekonečných bitiek a naháňačiek, tak radšej voľte inak. Tento film vám však položí mnoho otázok, na ktoré odpovede nenájdete na plátne, ale v každodennej realite.

Iluzionista. Animovaný. Francúzsko, Veľká Británia, 2010, 80 min. Réžia: Sylvain Chomet. Hrajú: Jean-Claude Donda.