Recenzie hudobných albumov (21. 3. 2011)

| On 22, Mar 2011

Dakha Brakha – Light

Máte radi world music, etno, trip hop i rap? Či už bola vaša odpoveď kladná alebo záporná, ochutnajte  album Light ukrajinskej štvorky ДахаБраха (DakhaBrakha), kde spomínané hudobné žánre dostanete v jednom balení. Light je v poradí tretí štúdiový album tejto temperamentnej „chaos etno grupy“, ako sami nazývajú svoj štýl. Aktuálny album je priam dokonalou fúziou tradičnej a súčasnej hudby. Na jednej strane tu nájdeme vzácnu zmes autenticky znejúceho etna a na druhej strane prvky alternatívneho popu, trip hopu a dokonca aj rap. Základom etno zložky je ukrajinský folklór, no DakhaBrakha sú naozaj svetoví, a tak na albume môžeme počuť reminiscencie na arabskú, africkú či indickú hudbu. Kapitolou samou o sebe je spev (prevažne v ukrajinčine), ktorý je jednoducho excelentný. Príjemne zimomravé sú výkony ženskej časti, ale aj mužský člen skupiny, Marko, má v hrdle zlato. No, ale dosť bolo slov, turn on the light! Mimochodom, minulý rok DakhaBrakha vystúpili na Trenčianskej pohode, kde dokázali, že rozhodne nie sú len štúdiovým projektom a vedia to pekne od podlahy rozbaliť aj naživo. [M. Pavelka]

ДахаБраха – Light, 2010, samovydanie, etno / world music, trip hop, dub, alternative pop

Wye Oak – Civilian

Na prvý pohľad vyzerá a znie duo Wye Oak ako zrkadlový obraz The White Stripes. Zrkadlový preto, že na gitare hrá a spieva nežnejšia polovička, kým za bicími nástrojmi sedí mužská časť. Dvojica má za sebou päť rokov existencie a momentálne prichádza s tretím štúdiovým pokračovaním. Ak ste o nich ešte nepočuli, nič sa nedeje. Doteraz sa formovali a tento proces stále trvá, no už počuť prvé väčšie úspechy. Civilian predstavuje kapelu v najlepšej doterajšej forme. Ich zvuk sa nedá zaradiť do jednej škatuľky, pretože Jenn a Andy si berú z každého žánru niečo iné. Vydavateľstvo zaradilo ich tvorbu do kategórie ”folk dvadsiateho prvého storočia”. Vychádzajú z indie rocku deväťdesiatych rokov, teda obdobia formácií Nirvana, Soundgarden, Pearl Jam alebo Pavement. Wye Oak napriek malej zostave (gitara a bicie) produkujú silný zvuk a poslucháč nemá pocit prázdnoty či hluchého miesta. Výborne narábajú s gradáciou, piesne Holy Holy, Plains a Hot as Day sú toho príkladom. Za zmienku stojí hudobné nadanie oboch protagonistov, ktoré krásne prezentuje Dog Eyes aj singel Civilian. Z albumu cítiť mladícku energickosť a neučesanosť, čím je výsledný zážitok znásobený a láka k ďalším počúvaniam. [D. Tvrdoň]

Wye Oak – Civilian (2011), Merge Records, indie-rock / indie-folk / shoegaze

A Hawk and a Hacksaw – Cervantine

Nebyť formácie A Hawk and a Hacksaw, asi by sme dnes nepoznali Zacha Condona, teda Beirut. Posunuli totiž jeho izbové nahrávky štúdiu a pomáhali mu s jeho debutom. Vďačíme im však za niečo viac. Nie je zvykom medzi západnými umelcami, aby propagovali východoeurópsku hudbu a kultúru. Skôr sa stáva, že naši mladí umelci sa chcú podobať na svojich rovesníkov spoza veľkej mláky. A Hawk and a Hacksaw sú iní. Duo pozostávajúce z akordeonistu Jeremy Barnesa a huslistky Heather Trost sa už takmer desaťročie inšpiruje hudbou Východnej Európy, Turecka, Balkánu alebo Mexika. Cervantine je ich piaty album, melodický, muzikálne vyspelý a spoločensky pestrý. Sprievod naprieč world music nás prevedie Mexikom a Balkánom (Espanola Kolo), Gréckom a Tureckom (Mana Thelo Enan Andra), Rumunskom, Maďarskom (Lazslo Lassú) a dalo by sa pokračovať, pretože v každej skladbe sa spája folk niekoľkých národov. Vôbec to neznie ako etnický guláš, skôr sa dá hovoriť o prepojeniach medzi kultúrami alebo lepšie medzinárodnom hudobnom dialógu. Hrajú so zanietením a na výsledku počuť ich fascináciu miestami, ktoré navštívili a rozhodli sa takto zdokumentovať. [D. Tvrdoň]

A Hawk and a Hacksaw – Cervantine (2011), L.M. Dupli-cation, folk/world music / mariachi

The Twilight Singers – Dynamite Steps

V súčasnosti dominuje alternatívnej scéne viac indie-rock a na alt-rock osemdesiatych a deväťdesiatych rokov sa zabúda, v lepšom prípade odkazuje. Avšak niekdajší rockeri stále žijú, koncertujú a sem tam sa stane, že niekto z nich vydá nový album. Rozdiel je tiež v prístupe. Kým dnes máme veľa melodických, rýchlych, prípadne naivných a radostných piesní od mladšej generácii, tí starší vedia predsa len viac o živote, čo to zažili a už dávno nenosia ružové okuliare. Greg Dulli má za sebou pomerne úspešnú kariéru. Okrem toho, že hudobne spolupracoval s mnohými zvučnými menami, účinkoval aj v niekoľkých filmoch a bol súčasťou niekoľkých formácií. Založil The Twilight Singers ako vlastný projekt, s ktorým doteraz vyprodukoval šesť albumov vrátane najnovšieho Dynamite Steps. Platňa, ktorej stopáž nedosahuje ani štyridsať minút vás strhne od začiatku a nepustí až do poslednej skladby. Dulli nie je hudobníkom s čistým uhladeným spevom, no odhliadnuc od toho má jeho tvorba svoju silu. Melancholické texty disponujú takmer kazateľským charakterom, nezabúda na každodenné problémy, ani drogy či iné neduhy. Všetko pritom podáva drsným rockovým štýlom, strieda rýchle intenzívne pasáže s pomalšími klavírnymi časťami, a tým udržiava neustálu gradačnú atmosféru. Nahrávka nie je prelomová a v porovnaní s predchádzajúcimi neprináša nič nové, ale i tak dokáže osloviť rovnako starších ako aj nových fanúšikov. [D. Tvrdoň]

The Twilight Singers – Dynamite Steps (2011), Sub Pop Records, alt-rock/indie-rock