ArtBlog.sk – Hudba, Film, Divadlo, Literatúra | December 18, 2017

Recenzie hudobných albumov (21. 2. 2011)

| On 21, Feb 2011

The Go! Team – Rolling Blackouts

Na konci januára vyšiel nový album britskej šestice The Go! Team. Po pár sekundách vám bude hneď jasné, že The Go! Team sú späť a plnou silou rozdávajú svoje indie rockové, popové a hip hopové údery. Od albumu Proof Of Youth (2007) sa ich štýl radikálne nezmenil. To neznamená, že nie je zaujímavý a že skupina nevie zložiť chytľavé piesne. Najvýraznejšou zmenou oproti predošlým počinom, ktorú možno ani nespozorujete, je absencia samplov starých nahrávok, filmov a pod. Skúsenosti nadobudnuté predošlými úspechmi premenili v klenoty čistého skladania piesní. Zároveň sa mi zdá, že album nie je až tak obalený v lo-fi pozlátku ako prvé dva. Okrem piesní s nádychom popu 60-tych rokov (Ready To Go Steady) sú tu piesne akoby vystrihnuté zo štadiónov amerického futbalu (Bust-Out Brigade, Back Like 8 Track) či prírodopisných dokumentov (Super Triangle, Yosemite Theme). Netreba zabudnúť na žánrovo príbuzných hostí – Satomi Matsuzaki z Deerhoof (Secretary Song) alebo Bethany Cosentino z Best Coast (Buy Nothing Day). Sú výborným doplnkom k výbornému albumu. (M. Stropko)

The Go! Team – Rolling Blackouts (2011), Memphis Industries, indie rock/pop/hip hop

The Go! Team – Rolling Blackouts

Už samotný názov britskej formácie naznačuje mnohé o ich hudobnej orientácií a motivácií ísť stále dopredu. The Go! Team znejú akoby všetkých šesť členov počúvalo iný štýl hudby a pri spoločnom hraní prinášal každý vlastné nápady. Výsledkom je potom strhujúce hudobné predstavenie, z ktorého srší energia a máte chuť vyskočiť na nohy a tancovať. Šestica Angličanov spája v tvorbe indie-rock a garage-rock ako základné piliere, na nich stavajú striedavo hip-hop, dance či noise-pop a niekedy možno počuť všetko naraz. Môže to vyzerať chaoticky, no piesne majú skomponované usporiadane, pričom všetko do seba zapadá. Rolling Blackouts je v poradí tretí štúdiový album a kapela si prizvala na hosťovanie aj speváčku skupiny Best Coast Bethany Cosentino, ktorú možno počuť v piesni Buy Nothing Today. Kto The Go! Team ešte nepočul a sú pre neho noví, ten sklamaný nebude. Ostatným sa môže zdať, že kapela sa nikam neposunula, čo je pravda, avšak stále pôsobí chvíľami dostatočne sviežo. (D. Tvrdoň)

The Go! Team – Rolling Blackouts (2011), Memphis Industries, indie-rock/garage-rock/hip-hop/dance

Stephan Micus – Bold As Light

Stephan Micus vydal koncom roka 2010 už svoj devätnásty album pre prestížne nemecké vydavateľstvo ECM. Tento nemecký hudobník a skladateľ bol už v mladosti, počas svojej prvej cesty na Orient, ovplyvnený hudbou východných kultúr. Počas svojich ďalších ciest spoznával (pre nás) exotické národy a pilne študoval u domácich majstrov ich typické nástroje. V Bold As Light tvoria základný stavebný kameň najmä tri prvky. Raj nplaim, dychový nástroj podobný flaute vyrobený z bambusu a pochádzajúci z Laosu, nokhan, bambusová flauta z Japonska, a mužský hlas, ktorý si Stephan nahráva a vrství sám; tak ako všetky ostatné nástroje. Od drvivej väčšiny nahrávok podobného typu sa táto odlišuje práve originálnymi nástrojmi, z ktorých niektoré predstavujú už hudobnú tradíciu a dali by sa považovať aj za dobové. Navyše, Stephan Micus ich bezchybne ovláda, používa netradičné hráčske techniky, pričom vie zachytiť aj atmosféru, takže piesne neznejú umelo ani zbytočne prekomponovane. V prípade vrstvenia viacerých stôp, niekedy aj devätnástich hlasov dokopy jedným človekom ide naozaj o veľké umenie. Nehodnotím v kontexte predchádzajúcich nahrávok, ale ako samostatný album. (M. Kubačka)

Stephan Micus – Bold As Light (2010), ECM, new age/world music

Anna Calvi – Anna Calvi

Anna Calvi pôsobí na prvý pohľad dojmom útlej ženy s milým pohľadom, no v momente, keď jej dáte do ruky gitaru sa zmení na rockovú hviezdu s mohutným hlasom a suverénnym výrazom. Podobne sa tvári aj debut, ktorý začína krátkou inštrumentálnou Rider To The Sea, pomaly sa rozbieha a po častiach nám dávkuje piesne, aké tu už dlho neboli. Eponymový album mladej Angličanky je svojím spôsobom výnimočný, ale niekomu sa môže zdať priemerný až nezaujímavý. Otázkou je, čo máte radi. Ak by vznikol pred dvadsiatimi rokmi asi by nikoho nezaujal a kritika by si ho nevšimla, no v súčasnosti nič podobné nevychádza. Anna Calvi je milovníčkou rockovej hudby a cítiť to z každého kúsku jej albumu, ktorý by sa dal zaradiť do kategórie klasického mainstream rocku. Svoj nástroj ovláda naozaj dobre a spevu tiež niet čo vytknúť. Jediným kameňom úrazu zostávajú pomerne nezaujímavé kompozície. Neprináša do tohto žánru nič nové, ”len” ukazuje, ako skvelo ho zvláda. Talent nám už dokázala, teraz by mala predstaviť vlastnú originalitu. Uvidíme, ako bude pokračovať vo svojom ťažení. (D. Tvrdoň)

Anna Calvi – Anna Calvi (2011), Domino Records, rock