Image Image Image Image Image Image Image Image Image Image

ArtBlog.sk – Hudba, Film, Divadlo, Literatúra | September 21, 2017

Scroll to top

Top

James Blake – James Blake

James Blake – James Blake

| On 10, Feb 2011

Dobrým začiatkom kariéry môže byť vydanie úspešnej cover verzie známej piesne populárneho interpreta. Veľa poslucháčov ju pozná a radi si vypočujú novú podobu. Pri troche vlastnej originality ich osloví a nováčik získa fanúšikov a pozornosť. Na konci minulého roka takpovediac otriasol hudobnou scénou mladý Londýnčan, ktorý vydal prevzatú pieseň Limit to Your Love z dielne Kanaďanky Feist, a inak skúsenú speváčku svojou produkciou úplne zatienil.

Skladba začala rotovať najskôr na britských staniciach (aj komerčných) a mnohí významní DJ-i ju zaradili do repertoára. Už predtým zaujal Blake svojimi EP nahrávkami a s napätím sa očakávalo, kedy príde s plnohodnotným albumom. Keďže predchádzajúca tvorba sa niesla v znamení experimentovania, nikto nevedel, ako bude znieť debut; či sa nechá inšpirovať dubstepom a elektronikou, alebo klasickým pesničkárstvom v alternatívnejšom šate.

Nakoniec si zobral zo všetkého kúsok, ale najväčší vplyv mala súčasná londýnska scéna na čele s The xx a čoraz populárnejší dubstep. Tento štýl objavil James ako devätnásťročný práve v čase, keď bol dubstep na vzostupe a čoraz častejšie sa hrával v hudobných kluboch. Prvé texty si písal vo vlaku cestou na vystúpenia, kde vystupoval ako DJ. Priznáva, že nie sú najveselšie a niektoré odzrkadľujú pocity osamotenia, keď cestoval sám aj osemnásť hodín.

Eponymový album začína zvláštnou Unluck s jednoduchým rytmickým základom, v ktorom sa striedavo vynára a pohlcuje melódia, spev a elektronické beaty. Pokračuje znepokojivou Wilhelms Scream a srdcedrásajúcou I Never Learnt To Share, kde spieva jeden verš stále dokola (“My brother and my sister don’t speak to me, but I don’t blame them”). Vôbec nejde o malú predstavivosť, skôr minimalistické vyjadrenie viacerých myšlienok naraz jednoduchou vetou. To môže fungovať, len ak je dotyčný skvelý spevák a dobre pracuje s hlasom. Jemu sa to darí.

V skladbách Lindesfarne I a II používa elektronický filter na svoj hlas a výsledok znie náramne sviežo, akoby ste spojili hlasy spevákov z Bon Iver a Imogen Heap. Asi najmenej experimentálna, teda najobyčajnejšia (”najnudnejšia”) je Give Me My Month bez efektov a elektroniky, iba v sprievode klavíra. Na záver čaká prekvapenie v podobe gospelovej Measurements inšpirovanej americkými spirituálami. Viachlasné prevedenie ešte viac umocňuje beztak úžasnú atmosféru.

Konečný verdikt:★★★★½

Správny kvalitný album by mal vtiahnuť poslucháča do deja, unášať ho melódiami, ukazovať mu nové svety a naplniť pocitmi, ktoré má daná pieseň vyjadrovať. Debut mladého Brita ponúka aj čosi navyše. Nedal sa zlákať priamou cestou ústretovosti a pri počúvaní budete striedavo rozrušený, smutný, veselý, kľudný a zamyslený. Nehovorí nič na rovinu, ale chce, aby ľudia cítili jeho odkaz a robí to originálnou formou. Nechajte sa viesť a počúvajte, čo sa vám snaží zdeliť James Blake.

Cieľová skupina:

Fanúšikovia rôznorodých albumov, milovníci experimentálneho prístupu k hudbe, poslucháči dubstepu a elektroniky a všetci pripravení vydať sa na cestu citovým svetom interpreta.

James Blake – James Blake (2011), Polydor, dubstep/elektronica/minimal

[c foto="last.fm"]