Image Image Image Image Image Image Image Image Image Image

ArtBlog.sk – Hudba, Film, Divadlo, Literatúra | January 17, 2018

Scroll to top

Top

Keď nejde človek za kultúrou…

| On 09, Feb 2011

Vojdem do dverí istého obchodného centra v Bratislave a čo nevidím. Dinosaury v životnej veľkosti. Pravdaže, nie živé (to by som tieto riadky pravdepodobne nepísal), ale vyzerali tak. Dokonca sa hýbali a škriekali. Samozrejme, marketingový význam umiestnenia prehistorických jašterov je jasný. Rodičia, ktorí prídu nakupovať a výstavou budú nepochybne nadšení, sem nabudúce prídu aj s deťmi. Navyše sú pre ne pripravené rôzne sprievodné podujatia. Počet potenciálnych kupujúcich sa tak zdvojnásobí a obchodníci môžu jasať. Spokojná však môže byť aj druhá strana. Dokonca aj tretia, teda v tomto prípade bratislavská ZOO, z ktorej boli dinosaury dovezené. Je možné, že vďaka tomu sa zvýši jej návštevnosť. Jednoducho, ideálny stav.

Mne však v tejto súvislosti napadlo ešte niečo iné. Podobné javy sa totiž vyskytujú aj v ďalších prípadoch. V centrách sa vystavujú výtvarné diela, na ulici sa predvádzajú rôzni umelci. Vyzerá to tak, že tvorcovia umenia našli riešenie, ako sa vysporiadať s nedostatočnou návštevnosťou galérií či múzeí. Jednoducho, keď nejde človek za kultúrou, príde kultúra za ním. Navyše, ak za ňu nie je potrebné platiť, pritiahne viac ľudí. Kvalitných umelcov však treba podporovať. Najvhodnejšie sú na to konkrétne organizácie, ale ak je to možné, aj diváci, poslucháči. Spolu so zaujímavými podujatiami, napríklad, v kluboch ide podľa mňa o najschodnejšiu cestu, ako naviesť ľudí (a predovšetkým súčasnú mladú generáciu) k umeniu a kultúre. Odpútať sa na chvíľu od virtuálneho sveta a vidieť, cítiť, počuť reálnu, živú existenciu. Aj prostredníctvom takéhoto prístupu. Trend zvyšovania návštevnosti obchodných centier sa dá teda využiť aj rôznymi pozitívnymi spôsobmi. Keď nie cez víkend do prírody, tak do centra za kultúrou…