Recenzie albumov 2010 (17. 01. 2011)

Recenzie albumov 2010 (17. 01. 2011)

| On 17, Jan 2011

Hydeout Productions – Modal Soul Classics II

Priekopník japonského hip hopu/smooth jazzu Nujabes (vlastným menom Jun Seba) tragicky zahynul minulý rok. Jeho albumy a kompilácie, v ktorých sa mieša radosť aj melanchólia, sú stále obľúbené nielen medzi členmi komunity tzv. undergroundového hip hopu. Kompilácia Modal Soul Classics II je teda poctou Nujabesovi a jeho odkazu. Okrem nových skladieb sa tu nachádza aj zopár starších Nujabesových – tie sú prerobené hudobníkmi, ktorí s ním spolupracovali. Z nich je najzaujímavejšou Reflection Eternal, ktorá je obohatená o živé nástroje a vokály japonských spevákov. Všetky piesne sú príjemné na počúvanie a možno niekomu aj vyhŕkne slza pri spomienke na hudobníka, ktorý do tvorby vkladal srdce i dušu.

Hydeout Productions – Modal Soul Classics II (2010), Hydeout Recordings, hip hop/jazz

Belle & Sebastian – Belle & Sebastian Write About Love

Belle & Sebastian je typ kapely s veľmi špecifickým zvukom, v ich prípade sa na ňom podieľajú dva faktory. Prvým je skladateľské pero frontmana Stuarta Murdocha, ktorý bol dlho považovaný za dušu aj telo B&S. Druhým faktorom je celistvosť a zohranosť celej formácie tvoriaca telo, do ktorého Murdoch svojimi piesňami vdychuje život. Po takmer päťročnej prestávke prichádza skupina s novým albumom. Write About Love predstavuje neupadajúcu kvalitu tvoriť a hrať skvelé baladické indie-popové skladby. Avšak takých B&S nahrala dosť a bola by škoda stagnovať, keď existuje značný potenciál k napredovaniu.

Belle & Sebastian – Belle & Sebastian Write About Love (2010), Rough Trade, indie-pop

Daft Punk – TRON: Legacy OST

Duo robotov z krajiny dobrého vína a bagiet sa vždy snažilo o inovatívny prístup k tvorbe. Či už to bol minimalistický a rozpačito prijatý album Human After All, anime film Interstella 5555, alebo experimentálny film Electroma. Soundtrack k celovečernému filmu bol pre nich novou výzvou. Zároveň digitálny svet jednotiek a núl sa k nim dokonalo hodí. Mnoho soudtrackov má orchestrálny charakter a výnimkou nie je ani TRON. Daft Punk dopĺňa orchester elektronickými prvkami, minimalistickými melódiami alebo mrazivými beatmi. Všetko vo vzájomnej symbióze a rovnováhe. Výbornými sú daftpunkovské klubové skladby DerezzedEnd Of Line a je škoda, že je ich tak málo. Osobne som čakal od Daft Punk ešte väčší experiment, ale i tak odviedli dobrú prácu.

Daft Punk – TRON: Legacy OST (2010), Walt Disney Records, electronic/soundtrack

Nouvelle Vague – Couleurs sur Paris

Už od svojho vzniku sa francúzska formácia Nouvelle Vague jasne hudobne vymedzila a dala najavo, ktorým smerom sa chce uberať. Názov skupiny v preklade znamená nová vlna (new wave). Upozornila na seba debutom, kde môže poslucháč počuť piesne známych kapiel (The Clash, Modern English, Joy Division..) v inom, akustickom bossa nova prevedení. S prevzatými piesňami pokračovali na ďalších dvoch albumoch aj na poslednom štvrtom nazvanom Couleurs sur Paris (Farby Paríža). Zamerali sa na objavovanie new wave sedemdesiatych rokov vo Francúzsku, pričom si na každú pieseň pozvali hosťovať jednu speváčku súčasnej hudobnej scény, ktoré v podstate na tejto hudbe vyrastali. Pestrá platňa, ktorá je peknou encyklopédiou niekdajšej scény naprieč francúzskou krajinou.

Nouvelle Vague – Couleurs sur Paris (2010), Barclay, new wave/world music