ArtBlog.sk – Hudba, Film, Divadlo, Literatúra | July 22, 2018

Recenzie albumov 2010 (10. 01. 2011)

Recenzie albumov 2010 (10. 01. 2011)

| On 10, Jan 2011

Darkstar – North

Dubstep nie je práve tým žánrom, kde by sa tvorba albumu začínala skladaním piesní pri klavíri. Už tento samotný fakt vypovedá o jedinečnosti debutu North a smere, akým sa mladá skupina Darkstar vydala. Meno kapely rezonovalo v hudobných médiách najmä v roku 2009, keď predstavila singel Aidy’s Girl Is a Computer. Skladby na novej platni nemožno označiť nálepkou dubstep a pridať k ostatným anglickým formáciám, s ktorými sa v poslednom čase roztrhlo vrece. Síce z tejto škatuľky vychádzajú, ale vydávajú sa vlastnou cestou a smerujú niekam na pomedzie post-dustepu a elektroniky. North je ukážkou, kam to môže dotiahnuť interpret, ktorý nehrabe na vlastnom piesku, a prečo sa objavovanie a experimentovanie oplatí.

Darkstar – North (2010), Hyperdub, dubstep/elektronika

Neruda – Neruda

Roman Holý si občas odskočí od svojich dvoch hlavných skupín (J.A.R. a Monkey Business) a venuje sa diametrálne odlišným žánrom ako je funk a pop. Bol to prípad fiktívneho soundtracku Crushing Bliss a je to prípad projektu Neruda inšpirovaného českým undergroundom á la The Plastic People Of The Universe. Holý odložil obľúbené synťáky do kúta a do rúk vzal gitary. Matěj Ruppert spieva po česky a v pre neho atypických polohách. Je to naozaj divoký a hlavne „našľapaný“ úlet. To sa týka hudby, obalu i textov (napr. aj od českých undergroundových básnikov – Ivan Wernisch, Fanda Pánek a i.). Škoda, že pôvodný zámer nahrať album za dva dni niekde v pivnici (ako tvrdil Holý v jednom rozhovore) nevyšiel. Bola by to zrejme ešte väčšia divočina.

Neruda – Neruda (2010), EMI, alternative rock

Rökkurró – Í annan heim

Rökkurró je ďalšia islandská hudobná formácia, ktorej tvorba znie za hranice Islandu. Vznikla v roku 2006 a stihla vydať jeden album, Í annan heim je druhým v poradí. Idú v stopách Sigúr Rós a spievajú v materinskom jazyku. Ako sami tvrdia, takých kapiel je stále menej, novšie majú tendenciu voliť angličtinu. Na prvé počutie znejú zaujímavo, značne sa na ich ojedinelom zvuku podieľa práve spomínaný spev v islandčine. Aj keď sa snažia tvoriť originálny indie post-rockový zvuk, pričom dávajú väčší dôraz na rock, stále chýba silnejší moment originality, ktorým by sa jasnejšie vymedzili voči ostatným krajanom a podobným kapelám. Tento typ hudby im svedčí a vedia ho hrať, ak pridajú v budúcnosti viac inovácie, môžeme sa tešiť na skvelý album.

Rökkurró – Í annan heim (2010), 12 Tónar/Rallye/Inner Ear, alternative/indie/post-rock

Klaxons – Landmarks Of Lunacy (EP)

Podobne ako Gorillaz, aj Klaxons obdarili na Vianoce svojich fanúšikov EP-čkom Landmarks Of Lunacy. To obsahuje materiál plánovaný na druhý štúdiový album Surfing The Void. Vznikol v roku 2008 pod vedením Jamesa Forda. Klaxons spomínajú na toto tvorivé obdobie ako na magické časy. K piatim magickým piesňam, by sme mohli pridať aj prídavné mená ako tajomné, záhadné alebo progresívne. Ukazujú skupinu v inom svetle – dravosť a výbušnosť absentuje. Jemné, pokojné a uhladené – tak by sa dali piesne najlepšie charakterizovať. Žiadne trieskanie, žiadne vrieskanie. Skôr prvá fáza hypnózy, počas ktorej upadnete do Klaxonovských psychedelických snov (to sa týka piesní Ivy Leaves, Wildflowers, Marble Fields). Myslím si, že aj táto podoba skupine celkom pasuje.

Klaxons – Landmarks Of Lunacy (EP, 2010), free download, alternative rock/indie