Image Image Image Image Image Image Image Image Image Image

ArtBlog.sk – Hudba, Film, Divadlo, Literatúra | July 22, 2018

Scroll to top

Top

Kapitalizmus – naša vylepšená receptúra

Kapitalizmus – naša vylepšená receptúra

| On 28, Dec 2010

Vyvolávanie duchov je veľmi nebezpečné, môžu vás fyzicky aj psychicky zruinovať, ak to už nestihli počas svojho života. Rumunský režisér Alexandru Solomon to riskol. Rozhodol sa prizvať ducha dvadsať rokov mŕtveho diktátora Ceausescu, aby ho sprevádzal jeho najnovším filmom: Kapitalizmus – naša vylepšená receptúra.

Na digitalizovaný recept rumunského kapitalizmu je potrebný veľký kus cesta. Ostrieľaný režisér Alexandru Solomon si tento koláč nechcel upiecť a to isté radí aj prostredníctvom svojho najnovšieho filmu, ktorý predstavil tento rok na MFDF v Jihlave. Dokument o recepte kvôli ľahšej stráviteľnosti rozdelil na tri časti, tri vzájomne sa prekrývajúce úrovne. Jeho základnou inštanciou sú rumunskí milionári – bývalí pohlavári za čias diktatúry, lego, plastelína, mlynček a duch Nicolae Ceausescu.

To, že letenkou do krajiny veľkých peňazí je šikovnosť, šťastie a obrana svojej čiernej minulosti, to už každý vie. Ale len málo ľudí vie, čo všetko to v skutočnosti znamená. Režisér chcel poodhaliť podrobnosti úspešných úsmevov a poukázať na špinu medzi zubami. Preto najprv svedomito vyspovedal milionárov a potom tieto zábery premiešal s archívnymi zábermi. Pridal okrem sladkých rečí aj pár reálnych faktov vo forme poznámok o výškach boháčskych platov. A tak postupne osobná obhajoba bývalých členov Securitate vyvrcholila až do vyvýšenia zlodejstva ako nutnej formy kapitalistického režimu. Tvorcovia sa nemuseli nijako špeciálne snažiť, aby vytvorili ironický obraz rumunských milionárov. Stačilo ich nechať hovoriť o svojom blahobyte.

V druhej rovine sa dokonale dopĺňajú legoví panáčikovia a plastelína. Vystupujú v animovaných intermezzách, kde sa prostredníctvom nich tvorcovia pokúsili zosumarizovať a zjednodušiť odznené skutočnosti. V jednej scéne tieto hračky spoločnými silami v mlynčeku na mäso rozomleli továreň a z vychádzajúcej hmoty potom vznikol veľkolepý dom a autá. Nakoniec sa lego-muž v obleku stojaci pri takomto dome premenil na žraloka. Vďaka strihu a hudobnému podkladu dokument v tejto scéne emočne vyvrcholil. Tým nemyslím slzy v očiach, ale husiu kožu zdesenia z toho, ako je to všetko jednoduché. Základom dobrého receptu na prosperujúci kapitalizmus je teda dosť veľký mlynček, v ktorom sa dá toho veľa zomlieť.

Na moderných kapitalistov sa prišiel pozrieť dvadsať rokov mŕtvy Nicolae Ceausescu. Ten počas svojho pôsobenia nepoužíval mlynček, on mal svoj tĺčik. Počas jeho návštevy rodnej zeme bol spočiatku zhrozený z prekvitania nepriateľského systému. Ústami režiséra vyslovil znepokojenie na adresu Rumunska, v ktorom visia plagáty propagujúce Coca-Colu. Solomon mu však predstavil podnikateľov ako sú George Copos, Gigi Becali, Dan Voiculescu, Patriciu a ďalších, vďaka ktorým si Ceausescu uvedomil, že jeho sen sa dá snívať aj v kapitalistických perinách. Nakoniec je veľmi rád, že po jeho smrti sa krajiny zmocnili práve muži, ktorých mu predstavil Solomon, a takto spokojne odchádza späť odkiaľ prišiel.

Spôsob irónie a argumentácie, aký použil rumunský režisér je nenásilný a zároveň postačujúco presvedčivý. Dokonca natoľko, že sa viedli diskusie o politickom potenciáli tejto snímky. Na počiatku mala byť proti a na záver sa mala stať súčasťou akéhosi monštruózneho stroja. Film bol totiž prvýkrát odvysielaný vo Francúzsku v skrátenej podobe minulý rok (2009), počas prezidentských volieb v Rumunsku. Geografická vzdialenosť nie je v dnešnej dobe žiadnou prekážkou v šírení digitálnych diel, a tak tvorcovia museli vo svojej rodnej krajine odolávať tlaku rôznych loby skupín z pozadia prezidentských kandidátok. Ďalším pokušením pre Solomona bolo zvádzanie „odborníkov“, aby pri stavbe svojho filmu postupoval podobne ako Michal Moore. Autorovi sa však podarilo odolať, nezapredal ani dušu filmu, a ani svoju.

Konečný verdikt:★★★★½

Kapitalism – reteta noastră secretă. Rumunsko, 2010, dokument, 76 minút. Režisér: Alexandru Solomon, formát: 35mm