Image Image Image Image Image Image Image Image Image Image

ArtBlog.sk – Hudba, Film, Divadlo, Literatúra | October 18, 2017

Scroll to top

Top

Nedeľné matiné (26.12)

Nedeľné matiné (26.12)

| On 26, Dec 2010

Rubrika nielen o klasickej hudbe, v ktorej sa snažím priblížiť svet “vážnej” hudby, niekedy branej asi až moc vážne.

Alessandro Scarlatti – Sonáta d-moll, K. 517

Alessandro Scarlatti (1660 – 1725) bol taliansky skladateľ z obdobia baroka, ktorý sa zaslúžil o rozvoj komornej tvorby a formovo rozšíril dovtedy zaužívané časti skladieb. Jeho sonáty patria k študijnému materiálu, ktorý by žiaden klavirista nemal vynechať. Tieto barokové sonáty sú často technicky náročné, no na druhej strane ide o melodické, často efektné diela s jasnou faktúrou. Ponúkam netradičné podanie na naozaj veľkom harpsichorde (link pre tých, ktorí majú záujem dozvedieť sa viac o tomto dobovom nástroji).

Henry Purcell – predohra k opere Kráľ Artuš

Opera Kráľ Artuš je semi-opera od Henry Purcella (cca 1659 – 1695), barokového predstaviteľa v Anglicku. Formovo ide o špeciálny druh anglickej opery, predchodcu opery ako ju poznáme dnes, kde sa začalo spájať hovorené a spievané slovo s tancom a inštrumentálnou hudbou. Purcellovou smrťou táto línia prakticky zanikla, nasledovníkom sa stal Georg Friedrich Händel, ktorý však priniesol so sebou už dominantný taliansky štýl.

Dmitrij Dmitrijevič Šostakovič – Jazzová suita č. 1 (úryvok z prvej časti Waltz)

Suita pre jazzový orchester č. 1 vznikla v roku 1934, potom čo Dmitrij Dmitrijevič Šostakovič (1906 – 1975), ruský skladateľ a klavirista, pôsobil v tzv. Jazzovej komisii Sovietskeho zväzu, ktorá mala za úlohu zvýšiť úroveň tohto prúdu vzniknutého v New Orleans. Dielo malo okrem iného za úlohu podporiť záujem ostatných skladateľov o komponovanie džezových skladieb (pre tieto ciele vznikla v roku 1934 aj nová súťaž v Petrohrade). Táto suita je charakteristická svojou nezvyčajnou, miestami vtipnou inštrumentáciou a odrážajú sa v nej viaceré prúdy dvadsiateho storočia.

Iľja Zeljenka – Musica Slovaca

Iľja Zeljenka (1932 – 2007) bol slovenský skladateľ, obľúbený tvorca filmovej hudby, priekopník avantgardy a elektronickej hudby u nás. Počas komunistického režimu bol vzhľadom na svoju tvorbu utláčaný, čo vyvrcholilo vylúčením zo Zväzu skladateľov (neskôr bol prijatý späť). V roku 1975 napísal svoju najzná­mejšiu skladbu Musica Slovaca, ktorá je inšpirovaná slovenským folklórom. Sám Zeljenka považoval motív Musica Slovaca za folklórny hit, ktorý sa mu nikdy nepodarilo zopakovať…

Final Fantasy X  OST – To Zanarkand

Čím sa živia súčasní skladatelia? Scénickou hudbou k filmom, divadelným predstaveniam alebo počítačovým hrám. Samozrejme, nejdem generalizovať, ale je naozaj množstvo talentovaných ľudí, ktorí zostávajú nepovšimnutí a ich hudba znie len ako podklad, pričom si ju väčšinou ani nevšimneme. Istým zadosťučinením môže byť, keď sa takáto hudba dostane na koncertné pódiá, čo sa v prípade soundtracku k hre Final Fantasy X podarilo. V tomto kúsku sa na ploche necelých piatich minút koncentrovane spojili prvky súčasnej populárnej hudby s prvkami najmä romantickej epochy klasickej hudby. Ideálna príležitosť zoznámiť sa so symfonickým orchestrom aj pre tých najväčších odporcov tohto telesa.