Image Image Image Image Image Image Image Image Image Image

ArtBlog.sk – Hudba, Film, Divadlo, Literatúra | September 20, 2017

Scroll to top

Top

IFF Bratislava 2010 – deň tretí, štvrtý, …

IFF Bratislava 2010 – deň tretí, štvrtý, …

| On 30, Nov 2010

Medzinárodný filmový festival Bratislava – nedeľa, deň č. 3

Po prevažne dokumentárnej sobote nasledovala oddychová nedeľa. Teda mala byť. Aj keď som si naplánovala celý filmový deň, víkendová únava mi nedovolila zúčastniť sa na všetkých projekciách.

Nedeľa začala filmom Johanna (Maďarsko, Nemecko). Skutočne náročné dielo na ráno. Spočiatku tmavý obraz, akoby v podzemnom prostredí, vôkol samí doktori, sestričky, zakrvavení pacienti. Pripomína úkryt počas 2. svetovej vojny, avšak ide o nemocnicu. Od začiatku som sa cítila skľúčene a depresívne, a to som ešte netušila, čo ma čaká. Herci odrazu začali namiesto rozprávania spievať. Jednoducho povedané, išlo o operu spievanú v maďarčine. Spev vyľakal niekoľkých divákov, ktorí následne odišli z predstavenia.

Hlavná postava Johanna je narkomanka, ktorú primár zachráni pri predávkovaní. Po vyliečení z nej urobí sestričku aj kvôli vlastným záujmom. Jej metódy liečenia sa príliš líšia od konvenčných, a preto ju v závere pošlú na druhý svet, kde už dávno, vzhľadom na minulosť, mala byť. Kornél Mundruczó prekvapil svojim dielom snáď všetkých a možno aj seba. Reakcie na film sa diametrálne líšia. Niektorí ho milujú, iní nenávidia. Preto si aj vy sami utvorte vlastný názor.

Nasledujúca projekcia bola jednoznačne odlišná. Zrejme všetci fanúšikovia artových filmov pri názve The Trotsky (Kanada) zbystrili pozornosť. Mnohí z nich boli možno neskôr sklamaní, ale oko bežného diváka neostalo bez záujmu. Jacob Tierney vytvoril príbeh o študentovi, ktorý sa považuje za reinkarnovaného Leva Trockého. Akokoľvek je téma vážna, situačný humor ju odľahčuje a kino zabáva divákov. Film má výraznú hlavnú dejovú líniu okorenenú absurdnými komickými situáciami. Tento kanadský kúsok odporúčam všetkým, ktorí sa chcú pri filme odpútať od vlastných problémov a pobaviť sa na tých hrdinových.

Posledným na programe bol poľský Krst. Film patril do sekcie Tu a Tam, v ktorej sa nachádzali filmy z najbližších a najvzdialenejších krajín od Slovenska. Príbeh hovorí o dvoch starých kamarátoch, ktorí sa po dlhom čase opäť stretnú, no ich životy sa uberajú inými smermi. Dej zachytáva týždeň, počas ktorého sa pripravuje krst syna jedného z nich. Tak, ako sú reálne vykreslené komplikované vzťahy medzi postavami, tak je aj reálne zobrazená brutalita bežná v kruhoch mafie. Režisér snímky, Marcin Wrona, udržiava divákov v napätí až do konca a za to mu ďakujem.

Deň č. 4, pondelok

Po zvyčajne krátkom víkende prišiel prvý a najťažší pracovný deň. Pondelok však neodradil nadšencov filmu, a tí sa naďalej tlačili v rade na lístky. Návštevníkov bolo čoraz viac a voľných lístkov stále menej. Preto boli organizátori nútení premiestniť niektoré projekcie do väčších kinosál.

Prvé premietanie pozostávalo zo štyroch krátkych filmov. Všetky zastrešoval spoločný názov Saudskoarabské krátke filmy. Prvý a zároveň najdlhší bol Aayesh. V priebehu 29 minút režisér zobrazil jednoduchého človeka, samotára, ktorý na tomto svete nemal nikoho, len svoju prácu strážnika v márnici. Ešte netušil, ako jedna zmena dokáže prevrátiť celý jeho doterajší život. Jednoduchý a emotívny príbeh má každému divákovi čo ponúknuť. Nasledujúci krátky film Return zachytáva muža, ktorého jedného dňa opustí manželka s deťmi. Celá snímka je bez dialógov, len striedajúce sa zábery nám prezrádzajú, ako slamený vdovec trávi dni bez svojej rodiny. Záver ma natoľko prekvapil, až si nie som istá tým, čo nám chce autor v skutočnosti povedať.

V poradí tretím bol The Shoemaker. Hlavnou postavou je obuvník, ktorý sa vracia z väzenia. Po dvoch rokoch iného života sa pokúša začleniť do ´vonkajšej´ spoločnosti. Postava je psychicky a fyzicky natoľko poznačená, že sa rýchlo vzdáva vidiny normálneho života. Napokon prišiel posledný film a s ním množstvo nezodpovedaných otázok. Snímka Sunrise/Sunset zobrazuje príbeh o chlapcovi, ktorého život je podstatne odlišný od detí, aké bežne vidíme hrať sa v parku. Problémy, s ktorými sa stretáva, sú príliš komplikované aj pre dospelého človeka, preto si neviem predstaviť, ako ich dokáže zvládať dieťa.

Nasledujúci film patril do sekcie súťažných dokumentov. Pred jeho premietaním prišiel Boris Mitić osobne predstaviť svoje dielo. Na projekte Dovidenia, ako sa máte? (Srbsko) pracoval štyri roky, počas ktorých zbieral materiál z celého Srbska. V skutočnosti je snímka nielen o Srbsku, ale o všetkých krajinách, v ktorých sa dokument premietal. Dielo je zostavené z 81% režisérových a 19% z archívnych záberov. Počas striedania obrazov počujeme rozprávačov monológ, ktorý spolu s obrazom vytvára úžasnú harmóniu. Všetko sprevádza absurdita aj satira, a v aforizmoch sa vyjadrujú názory na vojnu, mier či politiku. Ľahké a zábavné spracovanie vážnych tém zaujme určite aj vás.

Ďalším na programe bolo Neopúšťaj ma (Veľká Británia), ktoré rozplakalo polovicu obecenstva. Mark Romanek nakrútil film na motívy úspešného rovnomenného románu. Príbeh je o troch kamarátoch, ktorí spolu prežili celý život. Nad každým visí už od narodenia akýsi výkričník pripomínajúci blížiacu sa smrť. Všetky deti žijúce na internáte v Hailshame boli totiž vytvorené podľa už žijúcich ľudí a ich jedinou funkciou na tomto svete je darcovstvo. Každý z nich sa po dovŕšení dospelosti stáva nedobrovoľne dobrovoľným darcom. Ťažký motív je prepletený láskou, v tomto prípade tragickou. Sci-fi, ktoré nám režisér ponúka, je síce silne emotívne, ale hlbší význam vo mne nezanechalo.

Festivalový deň uzatváral dokument Český mier (Česká republika). Hlavnou témou je výstavba radarového systému v dedine Brdy. Voči tejto myšlienke sa vytvorila opozícia, na čele ktorej bol Jan Neoral, starosta neďalekej obce. Filip Remunda, autor filmu, zaznamenal množstvo názorov na túto situáciu, väčšina z nich vyjadrila záporný postoj. Aj napriek tomu, aká je téma vážna, český humor nezaspal na vavrínoch, a tak humorné spracovanie prinúti divákov zamyslieť sa a zasmiať zároveň.

[ctext]