ArtBlog.sk – Hudba, Film, Divadlo, Literatúra | July 22, 2018

Recenzie albumov 2010 (29. 11.)

Recenzie albumov 2010 (29. 11.)

| On 29, Nov 2010

The Clientele – Minotaur

Keď sa povie, že kapela hrá pop, mnohí ju rýchlo škatuľkujú bez toho, aby si popočúvali o čo vlastne ide. Indie-popový The Clientele nenašli pochopenie doma v Británií, docenili ich až v USA. Pre štvorčlennú skupinu z Londýna sú typické jednoduché zasnené piesne s príjemnou ľahkou melódiou, kde krehký a zahmlený spevákov hlas podfarbujú husle. Mini-album Minotaur má osem skladieb; Briti neprichádzajú s ničím prelomovým a opäť čerpajú zo soft-popovej vlny šesťdesiatych rokov. Výnimkou sú No. 33 a The Green Man, ktoré sa svojou temnejšou atmosférou vymykajú predchádzajúcej tvorbe, že by predznamenanie nového vetra do starých plachiet? Zostáva dúfať a napäto očakávať, s čím prídu nabudúce.

The Clientele – Minotaur (2010), Merge Records, indie pop
Hodnotenie: 60%

Crystal Castles – Crystal Castles

Ethan Kath a Alice Glass si s názvami albumov nerobia ťažkú hlavu. Druhý album pomenovali rovnako ako prvý, čo môže vyvolať menší zmätok. Od debutového albumu sa však líši v mnohých veciach. Album v oveľa menšej miere využíva škálu 8-bitových zvukov pripomínajúcich staré počítačové hry. Hoci Ethan Kath často používa rovnaké rytmické „bum-čvach“ (resp. „bum-glitch“) podklady, kompenzuje to pestrou elektronikou a efektmi. Hlas Alice Glass, využívaný skôr ako ďalší nástroj, vie jemne pohládzať i rozdávať údery. Crystal Castles (II) je určite vyváženejší, odvážnejší a emocionálne zomknutejší album ako Crystal Castles (I).

Crystal Castles – Crystal Castles (2010), Fiction Records, electronic/new wave

Jamiroquai – Rock Dust Light Star

Päť rokov ubehlo ako voda a Jamiroquai vydali svoj siedmy album. Sedmička býva síce šťastné číslo, ale v tomto prípade to až tak neplatí. Album je síce žánrovo pestrý a každý si z neho vyberie to svoje obľúbené, no ako celok pôsobí slabo a rozpačito. Mnohým piesňam chýba energia a „drive“ predchádzajúcich albumov. Je tu aj povinná „tuc-tuc“ skladba (White Knuckle Ride), či kravitzovská Hurtin’, no nielen pri nich, ale i pri iných si poviete, že ste to už niekde počuli. Inovácie je pomenej a to je škoda. Celkový dojem zachraňuje úvodná Rock Dust Light Star, singlová balada Blue Skies, rýchla She’s A Fast Persuader alebo záverečná Hey Floyd s prvkami reggae.

Jamiroquai – Rock Dust Light Star (2010), Universal Music/Mercury Records, funk/acid jazz/pop
Hodnotenie: 65%

Kanye West – My Beautiful Dark Twisted Fantasy

Ako rozlíšite dobrý hip hop od zlého? Jednoducho. Pustite si posledný počin amerického rapera a producenta Kanye Westa, ktorý je ukážkou kvalitného žánrového albumu. Názov My Beautiful Dark Twisted Fantasy dokonale vystihuje obsah jednotlivých skladieb, kde interpret odhaľuje vlastné vnútro, odkrýva svoje spomienky (hlavne nešťastná smrť matky) a vzdáva hold svojmu idolu (Michael Jackson). Početné zastúpenie známych mien (Jay-Z, Pusha T, Bon Iver, John Legend) hovorí o uznaní Westa medzi raperskou špičkou a jeho kvalitách ako producenta, keď takmer dokonale zvládol všetko zladiť na jednotku. Výsledok je nadmieru počúvateľný aj pre nefanúšika hip hopu.

Kanye West – My Beautiful Dark Twisted Fantasy (2010), Rock-A-Fella, Def Jam, hip-hop
Hodnotenie: 90%