Image Image Image Image Image Image Image Image Image Image

ArtBlog.sk – Hudba, Film, Divadlo, Literatúra | September 21, 2017

Scroll to top

Top

HEyeRMEarS

HEyeRMEarS

| On 24, Nov 2010

HEyeRMEarS, 12.11.210, Nitrianska galéria

V Nitrianskej galérii sa uskutočnila 12. novembra ďalšia performance 3. ročníka cyklu intermediálneho umenia postmutART. Na predchádzajúcom koncerte sa pokúšali zmyslami divákov zatriasť páni z Teórie otrasu. Tentokrát sa o podobný účinok snažil ďalší slovenský projekt nesúci mystický názov HEyeRMEarS. Jeho tvorcom je slovenský multimediálny umelec, muzikológ a estetik Josef Cseres.

Performancia tohto nekonvenčného konceptualistu pozostávala zo spojenia troch elementov: zvuk, obraz a interaktívny vstup samotného umelca. Zvukovú zložku tvorili autentické hluky, väčšinou ľudského pôvodu, ale aj reprodukovaná minimalistická hudba. V prvej časti sme boli doslova obklopení hlasmi, ktoré pripomínali dosť bizarný detský džavot. Napísal som obklopení, keďže tie mysteriózne detské hlasy neboli „stereo“, ale ozývali sa všade okolo nás. Akoby tie decká pobehovali medzi nami. Paralelne sme mohli sledovať aj videoprojekciu, ktorá sa niesla v minimalistickom duchu; žiadne dych berúce obrazy či dej, ktorý by pohodlného diváka unášal ako prúd rieky.

Celá produkcia HEyeRMEarS recipientovi nič neuľahčuje. Po tom, čo doznel detský džavot začali priestor napĺňať ambientné zvukové steny evokujúce zamračenú oblohu pred búrkou. Medzičasom sa spustila druhá videoprojekcia, ktorej ponuka bola pestrejšia. Statické i pohyblivé obrazy oscilujúce medzi realitou a fikciou. Existujú dve hlavné tézy vnímania času: lineárne a cyklické. V „Hermovom svete“ plynie čas asi cyklicky, svedčí o tom periodické opakovanie obrazov i zvukov.

Nespomenul som ešte posledný element – interaktívny vstup umelca. Ten vždy, keď ho kopla múza, pristúpil k stene, kde sa premietala videoprojekcia, a napísal na ňu nejaké slovo. To sa dialo počas celého vystúpenia. Divák bol svedkom ako performer postupne vytvoril zo slov trojuholníkový útvar. Po skončení sme sa dozvedeli, že slovný trojuholník predstavoval sopku Merapi na indonézskom ostrove Jáva, ktorej nedávny výbuch zničil viacero dedín. Rovnako i videoprojekcia a zvuky väčšinou pochádzali z tohto ostrova. Autor si takouto formou chcel uctiť obete tejto prírodnej kataklizmy.

Naozaj nekonvenčný záver. Veď asi nik neočakával, že v tejto zdanlivo nezmyselnej performance sa bude skrývať nejaké aktuálne humanistické posolstvo. Zaujímavé vystúpenie. Cítim to však až teraz, s odstupom času. Experimentálne intermediálne umenie od HEyeRMEarS nie je umenie, ktoré sa vám dostane pod kožu v čase, kedy ho prijímate. Pochopíte ho až neskôr, a hoci ste bezprostredne po skončení akcie rozčarovaní, pobúrení či dokonca znechutení, nakoniec zistíte, že to predsa len stálo za to.

Tohtoročný cyklus postmutART vyvrcholí dvoma vystúpeniami zahraničných umelcov, ktoré sa uskutočnia 9.decembra 2010. O 18:00 vystúpi belgický experiementálny spevák Jean-Michel van Schouwburg a o hodinu neskôr dá definitívnu bodku za postmutART 2010 britský klavirista – komprovizátor Veryan Weston.

[ctext]