Image Image Image Image Image Image Image Image Image Image

ArtBlog.sk – Hudba, Film, Divadlo, Literatúra | September 24, 2017

Scroll to top

Top

Neznámi nepoznaní

Neznámi nepoznaní

| On 23, Nov 2010

Pri dnešnom množstve novovznikajúcej hudby sa často stáva, že okolo človeka prefrčí veľa noviniek a hoci nie každá stojí za vypočutie, nedá sa všetko kvalitné zachytiť. Situácia je tým zložitejšia, čím viac súčasní interpreti zverejňujú vlastnú tvorbu na internete, mnohokrát zdarma, neoslovia žiadne vydavateľstvo, pošlú to svojim priateľom a fanúšikom, ktorí to podajú ďalej a postupne sa to šíri do sveta. Nedávno som takýmto spôsobom na webe objavil Sequence Theory Project, nenápadný počin mladých gréckych muzikantov.

Samotný fakt, že za projektom, v ktorom sa spája trip-hop, experimental a klasická hudba, stojí dvojica hudobníkov z Atén vzbudzuje zvedavosť a záujem, keďže Balkán je vo svete známy skôr world music skupinami. Osem skladieb na albume Toyland vypovedá o zručnosti a nadaní gréckeho dua, menej o ich invencii. Oficiálny web kapela nemá, viac sa o nich človek dozvie len z profilov na Last.fm alebo Myspace, avšak veľa o sebe neodhalia. Píšu viac o motivácii a cieli, s ktorými hudbu vytvárajú, hovoria o vojnách a nešťastí vo svete, ale tiež o slobode a nádeji. Melancholické melódie sú paradoxne preložené hravými vsuvkami, podfarbené elektronickými zvukmi a piesne gradujú postupným pridávaním nástrojov, od pomalých klavírnych začiatkov k progresívnejším tempám. Napriek príťažlivosti toho všetkého nemožno opomenúť značnú podobnosť s britskými Portishead (najmä Dummy). Núka sa použiť výraz vykrádanie, ale ak si niekto elegantne požičia nápady, rozumne ich spracuje a výsledok zaujme poslucháča, tak „kopírovanie“ splnilo svoj účel. Obhajovať podobné postupy určite netreba, no nie vždy sú odsúdeniahodné.

Sequence Theory Project je len jedným z množstva príkladov, ktoré na internete nájdeme. Objavujú sa v diskusiách na rozličných fórach, blogoch nadšencov novej hudby alebo náhodne vyplávajú na povrch pri googlení správnych údajov. Známe hudobné servery, ani pri snahe neustále hľadať nové tváre, nemajú šancu popri veľkom zástupe známych interpretov informovať o každom čerstvom prírastku na scéne. V takom prípade nezostáva nič iné ako vírusová reklama (poslucháč nakazí poslucháča) a nádej, že dobrá hudba si nájde svojich poslucháčov.

[ctext]