ArtBlog.sk – Hudba, Film, Divadlo, Literatúra | July 22, 2018

Recenzie albumov 2010 (22. 11.)

Recenzie albumov 2010 (22. 11.)

| On 22, Nov 2010

Hjaltalín – Terminal

Väčšina islandských skupín, známych vo svete (Sigur Rós, múm, Seabear), je príťažlivých pre poslucháčov najmä kvôli tomu, že znejú veľmi špecificky. Ich hudba má severský nádych a láka svojou zvláštnou, neznámou atmosférou. Pri tvorbe kapely Hjaltalín však badať snahu vymaniť sa zo škatuľky „Island“ a vydať sa vlastnou cestou bez toho, aby niekto po prvých melódiách hneď spoznal odkiaľ pochádzajú. Druhý album Terminal sa nesie v znamení ešte väčšieho experimentu ako prvý, okrem štýlovej rôznorodosti (indie rock, 60′s pop, disko, klasická hudba) počuť posun vpred aj po formálnej stránke, nezostávajú pri jednoduchých kompozíciách a niektoré skladby by pripomínajú muzikálové piesne. V každom prípade sa im darí byť originálnymi a málokto by ich tipoval na islandskú formáciu.

Hjaltalín – Terminal (2010), Borgin, indie/alternative rock
Hodnotenie: 90%

Tokimonsta – Midnight Menu

Ak vám pseudonym tejto iba 24-ročnej hudobníčky evokuje niečo japonské, ste na omyle. Záhadu jej mena rozlúštite listovaním v kórejskom slovníku. Najvtipnejší je fakt, že sa Jennifer Lee pohybuje primárne na hip hopovej scéne Los Angeles. K sláve jej pomohol aj sám Steven Ellison (Flying Lotus). Tvorba sa síce pokojne môže zaradiť k alternatívnej a inštrumentálnej (tzv. undergroundovej) forme hip hopu, ale je priamočiarejšia, prístupnejšia a menej experimentálna ako albumy od „FlyLo“ či Nosaj Thing. Elektronika je pestrá a „živá“, zaznejú sample a zopár orientálnych prvkov; vokálov a spevu je menej.

Tokimonsta – Midnight Menu (2010), Art Union/Listen Up, alternative hip hop/electronic

Norah Jones – Featuring

Retrospektívne obzretie. Aj takto by sa dal charakterizovať najnovší album niekoľkonásobnej držiteľky Grammy, speváčky, skladateľky a klaviristky Norah Jones. V roku 2002 debutovala albumom Come Away With Me (8x Grammy), dnes prináša široký záber duetov zo svojho batôžka. Pohybujeme sa od pesničkársko coutry-folkového štýlu (Gillian Welch a David Rawlings), cez jazzovejšie kúsky (Herbie Hancock) až po hip-hop (Q-Tip). Logicky sa stráca konzistentnosť, ale o to pri takýchto kompiláciách predsa nejde. Cieľová skupina budú fanúšikovia a ľudia, ktorí sa ešte s Norah Jones nestretli, pričom ju majú možnosť spoznať v zaujímavom svetle.

Norah Jones – Featuring (2010), EMI Music, pop/jazz
Hodnotenie: 75%

OK Go – Of The Blue Colour Of The Sky

Veselá americká pop-rocková skupina OK Go vydala na začiatku tohto roka svoj tretí album. Virálne videoklipy k druhému albumu (napr. Here It Goes Again – „týpci“ na bežiacich pásoch) im zabezpečili snáď väčšiu popularitu ako ich hudba. Nový album otvára priestor na experiment. Po prvom vypočutí bude zrejme vaša reakcia totožná s názvom prvej piesne – „WTF?“. Neskôr sa album buď dostane pod kožu, alebo nie. Typických OK Go vypaľovačiek je pomenej, no efektov skresľujúcich nástroje je neúrekom. Zaujímavé sú pre skupinu atypické skladby – minimalistická End Love alebo lo-fi akustická Last Leaf. Prvé kroky k vývoju skupiny sa celkom podarili a dúfam, že ďalšie budú minimálne tak vydarené ako ich originálne videoklipy.

OK Go – Of The Blue Colour Of The Sky (2010), Capitol Records/Paracadute Recordings, alternative rock/pop