Image Image Image Image Image Image Image Image Image Image

ArtBlog.sk – Hudba, Film, Divadlo, Literatúra | September 24, 2017

Scroll to top

Top

Faktor sebauvedomenia, sebavedomia v interpretačnej praxi

Faktor sebauvedomenia, sebavedomia v interpretačnej praxi

| On 12, Nov 2010

Uvedomenie si vlastnej podstaty (kto som?) a odpovedanie na závažné otázky života (kam kráčam?) sú elementy, ktoré sú základom nielen kvalitného a harmonického života, ale úzko súvisia aj s umením. V prípade prijatia myšlienky, že umenie vychádza z reálneho života, môžeme hovoriť o recipročnom vzťahu medzi kvalitou života a umeleckou činnosťou, produkciou či interpretáciou. Tak, ako umelecké dielo dokáže vzniknúť pri trpkosti bytia, podobne aj pri interpretácii sa stretávame s prípadmi, kedy interpret pretaví strasti existencie do originálneho a oceňovaného stvárnenia. Génius si svoju cestu nájde vždy, ale géniov bolo odnepamäti málo, a preto by som sa zameral práve na väčšinu populácie, pre ktorú sa dajú určiť a zovšeobecniť niektoré pravidlá.

Hráš, ako žiješ. Veta, podľa ktorej sa riadi už málokto. V populárnej hudbe dnes predáva marketing, podložený spoločenskými excesmi a hudba býva odsúvaná na vedľajšiu koľaj. Na druhej strane, artificiálna hudba v nás evokuje istú noblesu, vážnosť. Tento fakt je správny a v žiadnom prípade nie je umelo vytvorený, ale vychádza čisto z pragmatických a reálnych skutočností. Interpret, ktorý má pred sebou vystúpenie, si nemôže dovoliť vybehnúť na pódium nekoncentrovaný. Rozptýlená myseľ neumožňuje prvotriedne výkony.

Koncentrácia na pódiu je beh na dlhé trate, ktorý sa ale dá zvládnuť správnym tréningom. V prvom rade, študenti by mali byť od začiatku zvyknutí často vystupovať. Kontakt s pódiom je nesmierny dôležitý a bohužiaľ, často sa opomína. Častým vystupovaním si vie študent vytvoriť akýsi vzťah s pódiom, úspešnými výkonmi si buduje svoje sebavedomie a na základe vlastných skúseností zisťuje, čo ovplyvňuje jeho konečnú interpretáciu.

Skôr či neskôr by študent mal prísť aj na to, ako na jeho profesionálnu prácu pôsobí reálny život . Mnohokrát sa stáva, že príčina zlého vystúpenia sa hľadá niekde, kde vôbec nie je. Zlá súhra sláčikového kvarteta nemusí byť výsledkom len nedostatočného cvičenia, ale mohli sa prejaviť problémy v medziľudských vzťahoch, priamo medzi hráčmi. Takisto, problémy v rodine sa dokážu preniesť aj na pódium, napr. náhlym vzostupom robenia počtu chýb v skladbe.

Smerujem k tomu, že profesionálny hráč, nielen klasickej hudby, by mal byť obzvlášť vyrovnaný človek. Každá maličkosť sa dokáže v konečnom dôsledku, priamo pri jeho vrcholnom výkone, pretaviť do veľkých rozmerov, ktoré dokážu rozhodovať o úspechu či neúspechu na koncerte, súťaži alebo inom vystúpení.

Prečo je faktor sebauvedomenia taký dôležitý? Ak sa dokážu elementy z okolitého prostredia prejaviť v interpretácii, akú váhu majú potom impulzy, ktoré vychádzajú priamo z človeka? Sebauvedomenie sa vyvíja u detí približne v druhom, treťom roku života, kedy sa objaví tzv. prvé obdobie vzdoru (prvé prejavy sebauvedomovania) a v puberte, kedy sa prejaví tzv. druhé obdobie vzdoru (hľadanie vlastnej identity). Príkladom nám môžu byť zázračné deti, ktoré okolo veku desiatich rokov dokážu síce technicky zahrať veľké klavírne koncerty, ale emočne či výrazovo tomu stále chýba ešte veľa. Profesionálne sebauvedomenie interpreta musí časom a skúsenosťami rásť. Základom je komunikácia, spätná väzba od publika, ale najmä recenzie od často nenávidených či podceňovaných kritikov. Avšak niekedy prídu aj chvíle, kedy kritik riskuje, a to vtedy, ak objaví niečo nové a rozhodne sa to obhájiť. Tak vznikajú velikáni s nadčasovou pôsobnosťou.

So sebauvedomením kráča ruka v ruke sebavedomie, ktoré by malo byť zdravé, nie prehnané. Interpret nemôže vidieť stále len svoje chyby, lebo by sa nikdy neposunul dopredu. Detto, ak hľadí na svoje diela laxne a nekriticky. Preto jedna z prvých úloh, ktoré by sa mal študent naučiť, je objektívne nazerať na vlastné diela a až potom na diela ostatných.

Nájdenie si svojho miesta vo svete, uvedomenie si seba ako človeka, osobnosti, ktorá má podložené svoje skutky, činy, je základným predpokladom k profesionálnej interpretácii. Tento komplexný a celoživotný proces býva často podceňovaný a hlavne, mnoho ľudí si ho ani neuvedomuje. Avšak nie nadarmo sa hovorí, že klasická hudba je ako rehoľa. Celoživotné povolanie, v ktorom po konečnom rozhodnutí sa niet úniku.

[ctext]

Komentáre

  1. Fajn myslienky ;) clovek musi byt so svojim vzity, inac je to take suche. Raz som tak sedel v cajovni pri cajiku a zrovna tam niekto cital svoje basne, okrem toho, ze boli velmi priblble ten prednes bol tak hrozny, odreptany, akoby ich autor vobec nenapisal vo vztahu k niecomu, ale len aby boli. A je velkym sklamanim kazdy muzikant ci spevak, ktory sa do toho nepolozi tak ako je naopak carovny ten ktory sa do toho polozi.