Image Image Image Image Image Image Image Image Image Image

ArtBlog.sk – Hudba, Film, Divadlo, Literatúra | September 22, 2017

Scroll to top

Top

Agónia umierajúceho kráľa

Agónia umierajúceho kráľa

| On 03, Okt 2010

Ako by sme asi reagovali, keby nám niekto presne povedal dátum a čas našej smrti? A chceme to vlastne vedieť? Takéto otázky života a smrti si kladie poľské predstavenie Kráľ umiera podľa divadelnej hry Eugéna Ionesca. Obsahovo jasná a zrozumiteľná téma, formálne zložito a expresívne spracovaná, odľahčená jemným ironickým humorom.

Scéna je minimalistická, takmer prázdna, diváka zaujme veľká štrbina v tvare blesku na zadnej stene. Na javisku sa objavujú herci – príslušníci kráľovskej rodiny a služobníctvo. Rozvíjajú miestami až absurdný dialóg, z ktorého vyplýva, že kráľovstvo je v dezolátnom stave. Celý príbeh je umiestnený do zaujímavého, ťažko identifikovateľného časopriestoru, repliky odkazujú na súčasnosť („zapnite radiátor!“) i na minulosť.

Keď na scénu prichádza kráľ, k životu sa prebúdzajú aj bábky, ktoré začínajú fungovať paralelne s reálnymi hercami. Kráľ, zvláštna postava celej inscenácie. Jeho bábka je obrovská a majestátne stojí v strede javiska. Je tu však ďalšia podoba panovníka – jeho ľudské alter ego. Postupne odkrýva svoj krutý charakter, svoju tyranskú povahu. Nie je však už to, čo býval. Márne rozkazuje stromom, počasiu, jeho príkazy poslúcha už len služobníctvo (aj to s odmeraným prístupom). Zlom nastáva, keď sa dozvie, že za niekoľko okamihov má zomrieť. Sluhovia mu túto skutočnosť oznamujú s akýmsi chladným pátosom, medzi nimi je už nenápadne včlenená aj osudná postava Smrti. Začína sa zúfalstvo, filozofovanie, hnev, ľútosť. Odkrýva sa tajomná psychika hlavnej postavy a márna snaha o vnútorné prijatie tejto šokujúcej správy. Chradne panovníkovo telo i myseľ…

V inscenácii možno badať určitú prepojenosť panovník – kráľovstvo. Akoby rozklad štátu súvisel s kráľovou smrťou. Ministri odišli, vojsko je paralyzované, služobníctvo panovníka neuctieva. A kráľ skutočne zomiera. Bábka i herec. V záverečnej agónii akoby už zmierený so svojim osudom, dobrovoľne podáva smrti ruku…

Predstavenie Kráľ umiera bolo dokonalou ukážkou toho, že bábkové divadlo je tu aj pre dospelých a okrem veselých a vtipných príbehov môže zobrazovať aj závažné existencionálne otázky.

Predstavenie bolo odohraté v rámci festivalu Bábkarská Bystrica 2010 (Druhý impulz – Program pre dospelých).

TEATR LALEK BANIALUKA: Kráľ umiera. Scénografia: Joanna Braun, hudba: Krzysztof Maciejowski, réžia: François Lazaro. Hrajú: Małgorzata Bulska, Lucyna Sypniewska, Władysław Aniszewski, Radoslav Sadowski, Ryzsard Sypniewski, Tomasz Sylwestrzak.

[ctext] [c foto=www.bdnr.sk]