Image Image Image Image Image Image Image Image Image Image

ArtBlog.sk – Hudba, Film, Divadlo, Literatúra | December 18, 2017

Scroll to top

Top

Mongolsko – V tieni Džingischána

Mongolsko – V tieni Džingischána

| On 30, Sep 2010

Slovenská dokumentaristická legenda Pavol Barabáš ešte pred týždňom predstavoval svoj nový film vo viacerých slovenských médiách a rozhlasoví moderátori nás pozývali do kina zhliadnuť túto výnimočnú snímku. Po záverečných titulkoch bolo však viacerým jasné, že tento dokument bol mystifikovaný rovnako ako Barnabášov Džingischán.

Cestou zo západu od mesta Olgi až do Ulambátaru, sa kameraman, scenárista a režisér Pavol Barabáš zamýšľal nad tým, ako sa nomádsky národ Mongolov zmohol na prvú „globalizáciu“ sveta. Nešťastne zvolené slovo, spájajúce sa najmä so súčasnosťou a nenásilnou unifikáciou, už na začiatku naznačilo, akou cestou dejinného opisu sa film poberie. Dokument má dve časové osi; rok 2010 a roky Džingischánovho života (13. storočie), ktoré sú divákovi predstavené formou intermezz odlíšených hudobným pozadím v podaní Michala Novinského , samotnou scénografiou a hlasovým doprovodom Mariána Geišberga. V tomto prípade takzvaný voice-over, znamenal pre Gaišberga dramatický prednes úvah Mongolského vodcu, vykresleného ako osvieteného panovníka. Bohužiaľ, pokus o prepojenie súčasnosti s historizujúcimi medzihrami pôsobí akosi nedokončene kvôli nejasnej interpunkcii medzi týmito dvoma typmi záberov. Jedinou zaujímavou zvláštnosťou historickej časti je mongolská armáda, ktorá sa podujala štábu K2studia predviesť ceremónie a boje v dobovom odeve. Vo chvíľach, kedy sa armáda zjavuje na scéne, sa kamera snaží snímať široké zábery, ktoré pôsobia veľkolepo. No práve v okamihu, keď sa vďaka nim chystá naskočiť divákovi husia koža z ohúrenia, končia. V závere filmu končia aj nádeje na rozsiahlejšiu odpoveď ohľadom mongolskej globalizácie, jediným vysvetlením ostáva životný príbeh Džingischána.

V línii, kde kamera zachytáva putovanie Pavla, jeho syna Juraja a ďalších troch kamarátov, sa hlavným hrdinom stáva ich roztrasená dodávka, ktorú vtipne nazvali „šejker“. Vo vedľajšej úlohe sa predstavil Encho, mongolský sprievodca a šofér ruskej dodávky. Túto časť dokumentu dopĺňa mapa, na ktorú sa postupne zakresľuje trasa tímu. Priebeh cestovania prerozprával Michal Hudák. Narácia v jeho znení bola ako celok dobrá, ale scenár komentára mal zopár slabších momentov, napríklad pomalé vymenúvanie čísiel vstupeniek do národného parku. Štáb cestoval naprieč nehostinným prostredím, kde si ich dopravný prostriedok na kolesách musel hľadať často vlastné cesty, keďže žiadne iné na výber neboli. Slováci si vyskúšali splavovanie mongolskej rieky, pokorili miestnu najvyššiu horu, okrajovo pozorovali najsevernejšiu púšť Gobi a stretávali rodiny priateľských nomádov. Priebeh nebol poznačený napätím, aké poznáme z filmov K2studia; 118 dní v zajatí ľadu (1998), Tajomné Mamberamo (2000), Pururambo (2005) a mnoho ďalších, v ktorých bola dejová tenzia daná samotným prostredím. Spojenie statických obrazov krajiny a prírody s dynamickejším zachytením cválajúcich koní akosi nepostačuje na dokumentárny opis tejto krajiny. Chýbajú autentické rozhovory, komentáre historikov alebo aspoň videoblogy účastníkov, kde sa spovedajú zo svojich zážitkov. Informatívny aspekt nie je rozvinutý a podložený overiteľnými zdrojmi, snímka pôsobí šedo, neinovatívne a jej sláva zaniká v tieni predchádzajúcich počinov Paľa Barabáša.

Trailer

Mongolsko – V tieni Džingischána, SR, 2010. Dokument, 61 minút. Premiéra 16. septembra 2010, Slovensko, námet, kamera, réžia: Pavol Barabáš. Scenár: Pavol Barabáš, Diana Kacarová, strih: Pavol Barabáš, Maroš Petro, hudba: Michal Novinski. Komentár čítajú: Marián Geišberg, Michal Hudák.

[ctext] [c foto="K2 Studio"]