Image Image Image Image Image Image Image Image Image Image

ArtBlog.sk – Hudba, Film, Divadlo, Literatúra | September 21, 2017

Scroll to top

Top

The Cove – Zátoka smrti

The Cove – Zátoka smrti

| On 21, Sep 2010

Ak ste doteraz pod pojmom japonské tajomstvo rozumeli nádherné zenové záhrady, chutné a zdravé jedlá, kvety a exotiku, dokument The Cove (Zátoka) vám predstaví inú, nepríťažlivú, skutočnosť ukrytú v tejto krajine.


Mená a udalosti v tomto príbehu nie sú pozmenené a neprestali sa diať. Od minulého roku, kedy bol The Cove uvedený v USA, sa ozývajú hlasy aktivistov a svet už pozná Taidži. Pozerať tento film s deťmi v nedeľu poobede nie je dobrý nápad. Je to snímka, ktorá si za sebou ťahá krivý pohľad Japonska a dlhý list ocenení, kde sa nachádza aj tohtoročný Oskar za najlepší dokumentárny film, ďalších 23 pomerne významných cien a päť nominácií.

The Cove je svedectvom bezcitného vraždenia delfínov, ktoré sa deje v zátoke v Taidži, v Japonsku. Dokument sa snaží ísť nielen do hĺbky, ale pekne rozvíja aj okolité problémy, ktoré vplývajú a vyplývajú zo zabíjania týchto cicavcov. Ako je napríklad aj predaj delfínieho mäsa s vysokým obsahom ortuti do obchodných sietí. Odpovedá na otázky ako, prečo a kto na tom profituje. Tamojší rybári, policajti a politickí činitelia sa snažia udržať skutočné fakty v čo najväčšej tajnosti. Režisér a jeho ľudia boli preto neustále sledovaní, z čoho vzniklo množstvo napínavých a aj zopár vtipných záberov. Napríklad scéna, kde stojí kameraman pri zakázanom pobreží a oproti nemu sa drzo postaví japonský „turista“ a namieri svoju kameru priamo na neho, jedným okom hladí do svojej techniky a tým druhým sleduje Američana aktivistu, úplne nenápadne. Z celkového počtu záberov bolo len malé percento získaných legálnou cestou. Napriek tomu je kontinuálne zachovaná vysoká kvalita obrazu. Tvorcovia totiž používali pri natáčaní špičkovú techniku a pikoškou, ktorá stojí za zmienku je, že im pri získaní tajných záberov pomohli kamery skryté v kameňoch vytvorených v štúdiu Kerner Optical, ktoré sa v Hollywoode zaoberá tvorbou reálnych vizuálnych efektov.

Režisérsky sa tohto filmu ujal Louie Psihoyos, fotograf a prispievateľ National Geographic a spoluzakladateľ Oceanic Preservation Society – Spoločnosť pre záchranu oceánov. Z tejto skrátenej verzie pracovných skúseností je jasné, že Psihoyos mal osobný predpoklad alebo skôr úmysel vytvoriť do hĺbky idúci dokumentárny film. Ďalším významným menom na zozname tvorcov je Mark Monroe, známy svojím scenáristickým talentom. Snaží sa príbeh nielen prerozprávať ako sled výpovedí a zaujímavých záberov, ale dodáva dokumentárnemu filmu napätie špionážneho trileru. Súčasťou tvorivého tímu The Cove bol aj Richard O’Barry, ktorý spolupracoval ako cvičiteľ delfínov v komerčne veľmi úspešnom projekte Flipper zo šesťdesiatych rokov. O’Barry, dnes už aktivista za ochranu delfínov, sa stal organizačným lídrom štábu, ktorý pracoval počas natáčania viac menej v ilegalite.

Veľkým nebezpečenstvom pri spracúvaní tém, ako je aj každoročný masový rybolov v Taidži, je skĺznutie do extrému a snaha citovo vydierať diváka. Toto sa našťastie The Cove nestalo. Psihoyosovi sa podarilo zozbierať výpovede ľudí, zdanlivo nesúvisiace s kritizovanou zátokou, avšak v konečnom dôsledku tvoriace celok. Postupne sa vynárajú odôvodnené otázky, na ktoré však vzápätí divák dostáva odpovede. Priebeh filmu je vyrovnaný, je v ňom dostatok faktov z oboch strán a netlačí na emócie umelo. Nezvyčajnou súčasťou je napätie, ktoré vyvolávajú najmä nočné scény a naháňačky s japonskými špehmi. Slovenskému divákovi sa môže zdať zapálenie aktivistov patetické, no nie je to nič čo by sa nedalo liečiť. Treba ale uznať, že sa tu objavuje mierne preexponovanie skutočností. To sa prejavilo napríklad vo forme strašidelnej predpovede, podľa ktorej už v roku 2040 v moriach ani oceánoch nenájdeme žiadnu rybu. Tvorcom sa až na tento príspevok podarilo vyhnúť výraznému zastrašovaniu neoveriteľnými faktami, skôr poukazujú na ľudskú krutosť a odhaľujú prepojenia v IWC – Medzinárodnej veľrybárskej komisii. Film sa končí agitačným tónom, čo ja osobne hodnotím ako pozitívum, má predsa vyvolať spoločenskú diskusiu a silným úderom rozbiť falošné lobistické argumenty.

Konečný verdikt: 86%

The Cove, USA, 2009, dokument, 92 minút. Festivalová premiéra 25. 4. 2009 USA (Newport Beach International Film Festival). Režisér: Louie Psihoyos, scenár: Mark Monroe, strih: Geoffrey Richman, kamera: Eric Peter Abramson,Michael Ramsey, hudba: J. Ralph.

[ctext] [c foto=Lionsgate]